Thursday, 27 June 2013

Arwah mak selalu cakap "jangan terlalu suka nanti dapat duka"


Pada pukul 4.30 petang semalam , aku terima panggilan telefon daripada pengasuh Firdaus. Entah mengapa hati ni mulalah rasa berdebar-debar  setiap kali  nombor hp pengasuh Firdaus muncul kat handphone aku masa aku tengah bekerja .Lelagi dia cuma akan call aku bila ada benda penting atau urgent saje.

"Assalamulaikum kak,  ana ni." Nada suara Ana pengasuh Firdaus kedengaran begitu serius sekali

"Waalaikum salam, ye Ana kenapa? Aku tak sabar nak mendengar patah perkataan yang akan keluar dari mulut Ana.

"Akak, Firdaus tetiba je deman muntah muntah .

"Masa akak hantar dia okey kan. Bila dia start deman ngan muntah," tanya aku dengan penuh kehairanan.

"Baru petang ni .Dia  makan je muntah,badan dedo sikit."

"akak nak cakap dengan Firdaus jap."

"Nanti jap kak ye, dia tengah muntah dalam bilik air. Firdaus!Firdaus!mak nak cakap sekejap,"jerit ana perlahan memanggil nama Firdaus.

"Assalamulaikum,Firdaus okey tak?

"Walaikum Salam, Firdaus tak boleh baring , bangun je muntah.badan firdaus deman."Tetiba aku sedih mendengar suara sayu Firdaus dihujung talian. Kalau aku superman memang aku dah terbang masa tu gak ambik Firdaus dari rumah pengasuh bawak dia pegi  klinik.

"adik tunggu mak balik ye .Lepas kerja mak bawak adik pegi klinik."

"okey."

Telefon bertukar tangan
"Ana, pakaikan Firdaus baju yang elok sikit ye nanti lepas kerja akak nak bawak dia pergi klinik."

"bila tu kak?" soal Ana inginkan kepastian

"macamlah aku tahu  aku sampai pukul berapa,"aku ngumpat dalam hati.

"akak balik macam biasa jelah. Dia tak  teruk sangat ."Ana bercakap dengan  nada bersungguh-sungguh

"okeylah Na, Assalamulaikum."

Aku menamatkan perbualan setelah salam dijawab

Salah satu habit manusia, suka sangat nak buat sesi soal jawab kepada diri sendiri .

Lepas Maghrib  kitaorang pergi klinik  naik motor. Masa atas motor sempat aku curi pandang muka suami. Jelas sekali raut wajahnya keletihan membawa beban yang beratnya hurmmm korang tekalah????? ciankan suami aku.Nasiblahhh.

 Nazim Othman sempat lagi berposing  sebelum berangkat ke klinik.
                                           IPU dah turun baru teringat  nak pakai penutup mulut
                                                         Wajah ceria Nazim Othman
                                                           udahlah tu dik, berapa lama adik nak duk kat situ
                                                                  Aktiviti wajib
                      Nazim  dah besar , tak sesuai   nak main kat situ

Sampai rumah terus makan ayam bob.
Pesanan khidmat masyarakat ; Bila  baby  kita deman ngan muntah kalau boleh cairkan sedikit susu baby masa dibancuh . Bagi kanak-kanak yang dah besar   boleh bagi makan roti cicah milo kosong sebelum makan ubat.
Ubat deman ngan muntah ni melambak dijual kat pasaraya berdekatan  korang. Makcik suka Rocky  perasa strawberry dan coklat
                            Sebelum tidur , Nazim Othman tengok cd sambil kunyah ubat demam
                                                    Mak  pun suka ubat deman tu, tedap













Date : 26 June 2013, Rabu
Lokasi : JMC Specialist  Medical Centre
Peristiwa : Firdaus Muntah Demam






Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, 26 June 2013

kesan positive jerebu ; dari kacamata isteri yang berkerja dan mempunyai anak yang masih bersekolah



"Yeah!!!!! esok  sekolah tutup.Malam ni adik tak payah kemas buku sekolah,"kata aku

"mak,, malam ni adik tidur lambat,adik nak habiskan  tengok cd,"kata adik sambil tersenyum
"okey,"jawab aku ringkas."adik tengok cd dulu.Mak nak basuh pinggan kat belakang nanti kalau adik  nak makan panggil ye."

 Aku keluar dari bilik dan terus bergerak menuju ke dapur.Selepas menyiapkan tugasan kaum ibu dan membersehkan badan , aku terus masuk ke bilik abang cum bilik adik. Pintu bilik  aku tutup.Aku naik atas katil .Firdaus lepak sebelah aku sambil tengok cd cite kartun.

Aku basahkan tangan  campurkan bedak   Sywe Pi Nann  dengan jari dan sapukan ke muka dan kaki ku yang  berkarat. Dalam diam ku berdoa supaya  kelihatan cantik berseri seperti janda jejai tak pun isteri jejai sekarang : )

"mak, apa tu?",tanya firdaus dengan penuh minat.
"bedak sejuk, meh mak sapu kat  muka serta  leher adik yang berdanau tu,"ujarku sambil membaring tubuh Firdaus disebelahku lalu menyapu  muka serta  lehernya   dengan Sywe pi Nann  sambil berdoa dalam hati supaya dia kelihatan kacak seperti Nazim Othman tak pun sofi jikan .

"aduhh mak , jangan sapu kuat-kuat , Firdaus geli." 

'hurmmm okey."  Dia ni  dulu lagi kini dan selama-lamanya   tak tahu nak bezakan antara rasa geli dan rasa sikit.

Selepas melakukan tugasan menyapu muka  serta  leher Firdaus , aku pun membaringkan badan dan menutup mata. Baru je nak terlayang, suami tolak pintu bilik.

"haishh !!!!apesal awak pakai bedak tebal mcm hantu,"tanya suami tidak puas hati

"alahhhhhh, ni bedak sejuklah." Aku terus tutup muka dengan bantal tanda protes. *part ni baca boleh percaya jangan*
"saya nak pegi punch card jap,"kata suami sambil menutup semula pintu bilik.

Aku membaringkan  diri , mencuba untuk menutup mata dan tertidur. Aku dikejutkan dengan bunyi alarm handphone pukul 4.30pagi . Mata aku terus pejam.Tangan laju mematikan alarm dan  set alarm pukul  5.15 pagi. Aku tersentak apabila sekali lagi alarm berbunyi, tangan laju  mematikan alarm, begitulah yang berlaku seterusnya .

Harap esok tak ada jerebu di lembah kelang ,"pintaku dalam nada sedih dan sebak





Shwe pyi Nann beli dari kawan ofis RM15 sebekas


Bedak ni berbau harum limau kasturi
Tu dia , baru pakai sekali dah macam Nazim Othman, belum pakai 100 kali

Yeah !!! esok tak sekolah saya boleh tengok cd sampai tengah malam











Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Tuesday, 25 June 2013

aktiviti dan juadah semasa jerebu

Keadaan berjerebu dan berhabuk  yang melanda selangor dan beberapa negeri yang lain telah memaksa aku sekeluarga  menghadkan seketika  segala aktiviti outdoor. Hujung minggu aku banyak  dihabiskan dengan memasak untuk keluarga , melayan keranah anak-anak dan suami dan mengemas  rumah .  Bab mengemas rumah aku fail. Kasihannya aku? Bila  tengok hiasan rumah orang cantik dan tersusun rapi  air liur  terus meleleh  dibuatnya.

Kata jerebu , berhabuk bagai , no more aktiviti outdoor jadi  sabtu hari tu  aku masak  mengunakan bahan-bahan yang ada dalam peti sejuk. Bila cuaca jerebu macam sekarang ni tekak tak berapa lalu nak  makan . Buntu , tak tahu nak masak apa? Nasib baiklah  bab makan suami aku  tak cerewet. Apa yang aku masak dia makan je . Yang paling penting masakan aku tidak  terlalu masin dan dalam  menu masakan  mesti ada satu menu masakan berkuah.
                                               menu masakan berkuah- kuah dhal
Bahan-bahan untuk masak kuah dhal

1)aku guna 250 grams kacang dhal-kalau nak cepat kacang dhal tu empuk, rendam dulu semalaman,
2)1 labu bawang besar kuning-potong dadu
3)1 batang carrot-dipotong dadu
4)terung bulat potong baji dan dibelah dua
5)sedikit rempah campur-terdiri dari halba, biji sawi, jintan manis dan jintan putih
6)3 tangkai cili kering- dikerat ikut suka
7)sedikit daun kari
8)3 biji bawang putih dengan 1/2 inci halia -dikisar kering
9)garam secukup rasa

Cara -cara masak kuah dhal

Cuci kacang dhal, rebus kacang dhal hingga empuk .Jangan lupa masukkan sedikit serbuk kunyit semasa merebus. Biar kacang dhal agak empuk.Bila dah empuk  masukkan carrot diikuti dengan terung. Biar sayur  agak empuk. Banyaknya kuah bergantung pada selera masing-masing. Masukkan garam dan seimbangkan rasa. tutup api dan ketepikan.

Dalam kuali lain , tumis rempah campur , bawang besar dadu, cili kering , daun kari dan bawang putih + halia yang sudah dikisar tadi. Masa menumis , kecikkan sedikit api. Tumis hingga naik bau, kemudian tuangkan semua bahan tumis kedalam kuah dhal tadi.Sedia untuk dihidang.
 menu masakan kering-ayam goreng cili api plus cili masak
                                                    menu masakan kering -  ikan bilis goreng cili api




Tarikh : 22 June 2013, Jumaat
Lokasi: Rumah sendiri
Peristiwa : Juadah makan tengahari

   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              *************************************


Hari minggu  hari tu  aku dengan yuyi meloloskan diri  meredah jerebu  ke kedai Acheh berhampiran dengan rumah untuk membeli barang  basah dan barang keperluan dapur. Mencabar sungguh jerebu kali ni, jarak penglihatan kurang dan mata terasa pedih semacam . Tapi tak pe janji  aku dapat membeli  barang basah dan  keperluan dapur. Saya karam singh walia melaporkan keadaan jerebu yang semakin kritikal  dikampung sg pinang, selangor.
 ikan kembung goreng cili api

Sambal sotong


sup bayam




Tarikh : 23 June 2013, Ahad
Lokasi: Rumah sendiri
Peristiwa : Juadah makan tengahari

*************************************

sawi batang puting goreng sos tiram dan bawang putih


2 ,3 hari ni Firdaus sakit gigi, rupanya sebatang gigi dia belah atas dah bergoyang . Biasanya  gigi dia bergoyang akan tanggal  dengan sendirinya tapi kali ni macam liat sikit pulak nak tanggal. Giginya bertambah sakit bila dia mengunyah makanan yang keras-keras.Petang semalam masa aku ambik firdaus pengasuhnya pun bagitahu aku yang  firdaus hanya makan sup bayam, ayam sambal dia tak boleh  makan sebab sakit gigi. Makanya subuh tadi  lepas  menyelesaikan tugasan membilas kain aku gorengkan sayur firdaus untuk bawa ke rumah pengasuh.Selain dari sayur goreng aku bekalkan dia bihun telur goreng baki makanan malam,nasi lemak telur yang aku beli dari makcik besa dan sebotol air masak.Kat rumah aku tak de penapis air , semua orang minum air masak. Tak mampu nak beli penapis air pun : ) .  













Tarikh : 25/6/2013, Selasa
Peristiwa : juadah untuk Firdaus







Kes cabul, tercabul, mencabul dan pencabul telah dibuka semula .saper yang bersalah?


kes cabul pertama


Tak ku sangka tak ku duga  kes tunjuk anu dalam botol   yang ku anggap kes paling sopan santun dalam dunia   telah diberi liputan meluas oleh kuncu-kuncu detektif conan . Aku telah dihubungi oleh isteri detektif conan melalui talian handphone  pada hari Jumaat  21 Jun 2013 pukul 7.55 pagi. Masa dia call aku tengah bercuti bukan cuti-cuti Malaysia ,cuti sebab nak  attend hari terbuka perbincangan prestasi pelajaran murid di sekolah Firdaus ..Menurut kata isteri detektif conan ,   suspek  telah ditangkap  pada hari khamis lepas (if I not mistaken) dirumahnya di Sg .ketam keylang  untuk disoal siasat .  Katanya lagi, tangkapan itu dibuat berikutan aduan mangsa pertama  mengenai kegiatan suspek yang menunjukkan anunya tanpa rasa bersalah ditempat awam.Saya bantah yang arif.
 
Detektif conan cuba memujuk  mangsa kedua  untuk tampil menjadi saksi  bagi menguatkan aduan budak perempuan yang perasan tercabul .Tapi entah mengapa wajah  mangsa  kedua  berubah dan  tiba-tiba bertindak agresif  tidak mahu memberikan kerjasama sebaik saje  mendengar  perkataan 'POLIS' .Selepas pasangan detektif conan menyiasat  latar belakang mangsa kedua maka terbongkarlah rahsia mangsa kedua allergic dengan polis dan hilang konsentrasi  atau menjadi pelupa bila berada dalam kantor polisi.


Suspek tidak menunjukkan keseluruhan anunya.Yang aku cuma nampak telurnya yang besar seakan-akan telur unta. Mengikut kajian rambang  aku suspek yang  telah beristeri dan mempunyai dua anak ini  baru nak berjinak-jinak  dengan kegiatan menunjukkan  anu. Tapi nasib suspek  agak malang kerana mangsa pertama yang perasan  tercabul  telah melaporkan kejadian tunjuk-tunjuk anu ke kantor polisi.

Kes Cabul kedua




Kes cabul !!!!! Segera aku teringat kes malam tadi. Semasa aku hendak kebilik air untuk mandi ,Firdaus mengunjuk  kearah gambar dibuku Pendidikan Jasmani  dan Kesihatan(PJK) miliknya

 "mak, cabul tu apa?"tanya Firdaus bersungguh-sungguh. Berkali-kali aku menelan air liur menahan perasaan. Aku pantas mengambil buku PJK tu daripada tangan  Firdaus.

"hurmm, macam mak nak terangkan kat Firdaus ni  ye." Aku buntu. Firdaus Kerutkan muka dan tak sabar nak tunggu jawapan dari mulut aku.

"cabul tu macam akak dengan mak  ramas    bon tot dan tet tet adik tu. Firdaus faham apa maksud mak?" soalku

"Maksudnya mak  dengan akak cabul Firdaus ?  Firdaus  tanya berulang kali.

Bila badan tengah penat otak serabut  malas aku nak explain lebih, lelagi baru  selesai melakukan tugasan , membasuh kain dan mengemas rumah,  "haishhhh  ko ni, contoh je mak dengan akak."Aku ketap bibir.

"mak, maksudnya  perempuan kacau perempuan je boleh? Firdaus bercakap dengan penuh semangat.

"tak pelah dik, mak mandi pergi mandi dulu, nanti kita sambung ye."













Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Saturday, 22 June 2013

Niat yang suci disalah erti atau mungkin itu hanya sebuah pertanyaan jujur...

Aku nie peminat tegar char kuey teow.Kalau  diberi pilihan antara nasi dan char kueh teow  aku memilih char kueh teow. Seriously , aku memang tak boleh nampak kedai jual char kuey teow laju je aku nak  pergi beli char kuey teow. Dalam minggu ni je dah dua kali aku beli char kuey teow buat juadah makan malam.   Nampaknya selepas ni semakin keraplah aku beli char kuey teow buat juadah makan malam lelagi sejak Fendi char kueh teow  wujud  di laluan menuju kerumah aku  .Bila cakap pasal char kuey teow aku kena ingat  yang Firdaus ni allergic seafood , Jadi ,tak bolehlah aku nak pentingkan tekak sendiri  je . Selalunya aku belikan untuk Firdaus  Char kuey teow tanpa udang dan kerang .Tapi sampai bila  dia nak makan char kueh teow macam tu?Takkan tekak dia tak teringin nak makan  char kuey teow yang bergelimpangan  udang besar dan kerang ? Biarpun dia tidak pernah menyuarakan keinginannya untuk makan char kuey teow bergelimpangan udang dan kerang tapi bila dia mengajukan pertanyaan ;  "Mak, bila kita dah besar je  baru boleh makan udang ke? masa kecik tak boleh makan udang." Aku syak dia cuba  mengungkap  keinginan untuk makan sesuatu dalam bentuk  pertanyaan. Tapi entah mengapa pertanyaannya itu membuat aku rasa sebak."ciannya anak aku teringin nak makan udang,"hatiku berkata-kata.Serba salah nak jawab pertanyaan dia. Sudahnya, aku hulur  char kuey teow aku kat dia sambil pesan "adik tak boleh makan makanan laut macam udang,nanti badan adik gatal-gatal." Dia mengangguk tanda paham  sambil tangan laju mengopek kulit udang. Nampak gayanya selepas ni aku kena kurangkan aktiviti beli char kuey teow.

Fendi char kueh teow



















Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Thursday, 20 June 2013

Hati dan fikiran manusia ni bukan boleh dijangka........................


Sepanjang kak limah bercuti, aku menumpang kereta kawan ofis yang seorang lagi  untuk pergi tempat kerja. Kawan ofis aku ni , waktu pejabatnya  sama dengan aku jadi sebelum masuk ofis sempatlah kitaorang bersarapan dulu  di gerai@warung kat kampung Pulau Indah.Termasuk hari ni dah 4 hari aku bersarapan nasi lemak dan Teh tarik.Ekceli aku teringin nak makan roti canai tampal tapi gerai menjual roti canai yang mahu kami tuju kelihatan tertutup rapi pulak, jadi  terpaksalah  kami ke  gerai lain yang sah sah tak de roti canai .Kenapa ye? Dalam minggu ni 3 hari berturut-turut    kawan ofis  order  depan mata aku roti  canai  tampal  tapi aku buat tak parua je, tup tup tup pagi tadi  bila tekak ni  teringin nak makan roti canai  tampal  gerai yang menjual  jual roti canai tu tetiba tutup pulak..Aku  sedikit benggang dengan sikap peniaga makanan yang sesuka hati jiwa dan raga nak tutup gerai/warong.

Gerai yang aku pergi tadi adalah dalam 2-3 kali aku bersarapan kat situ ikut kawan .Pagi tadi  kawan aku makan nasi lemak telur sebelah dengan sambal sotong, minuman pulak dia order nescafe ais. Aku makan nasi lemak telur goreng dengan sambal kerang. Tapi bab  order minuman kelakar sikit , bila aku bagitahu dia yang aku nak teh , 3-4 kali dia  tanya samada aku nak letak ais atau tak. Aku cakap kat dia yang aku nak teh. Akhir sekali dia cakap confirm ye tak nak ais. Konpiussss  aku salah cakap ke?

4 hari berturut-turut aku makan nasi lemak.Rezeki tak baik ditolak kan?
Inline image 3

 4 hari berturut-turut minum teh, korang rasa aku kena sindrom apa?
Ni bukan aku, ni kawan aku yang masih single and available








Tarikh : 20 June 2013, Khamis
Lokasi : Salah sebuah gerai/warung kat Pulau Indah
Peristiwa : Jalan-jalan cari sarapan



Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .










Rezeki, ajal dan jodoh dah tertulis di Luh Mahfuz .Apakah kesudahan percintaan Shahrul Azwan dan Khirana???

Ada orang yang sanggup kunci jam , alarm handphone  pukul 10.00pm semata-mata tak nak terlepas menonton epilog cinta khirana.Tekalah saper orang tu???? Ceritanya semakin mendebarkan dan membuatkan penonton tertanya -tanya kesudahan pencintaan Shahrul Azwan dan Khirana? Masih ada juga yang tak mahu pahala berjaga  sampai tengah malam untuk melakukan solat  tahjjud dan segala solat sunat , manusia manusia haishhh tetiba je terasa diri  ustazah pilihan : )

Inilah saat yang aku tunggu selama ni , Shahrul Azwan  melamar  Khirana dalam suasana yang agak romantis .Apasal mamat ni handsome sangat . Aku baru kenal mamat ni  Nazim Othman, itu pun selepas tengok  Samarinda epilog cinta khirana dan Lestary kisah cinta. Seriouslly ,first time melihat kelibat  Nazim Othman  dalam Epilog cinta khirana, aku mengaku  jatuh cinta pada lakonannya .Tapi percayalah  dalam dunia realiti tak kuasa aku heh dengan  lelaki macam Nazim Othman ala ala pria yang menonjolkan aspek -aspek feminin dan metroseksual. Tak naklahhhhh, muka tak ganas. ..masalahnya sekarang dia nak kat aku ke?????????????ha ha ha.

Tiba-tiba je aku  teringat kisah aku dan my laling, Berkawan sebulan dan  terputus hubungan.Siapa menyangka  kami bertemu  semula 5 tahun   kemudian. Selepas   menyambung semula  percintaan,  dua bulan kemudian kami mengambil  keputusan berkahwin. Hari yang dia lamar aku,Petang tu my laling  jemput aku dari tempat kerja. Berlezuppp dia bawak aku ke rumahnya. Suasana sunyi menyelebungi rumahnya seolah tak de penghuni lain.Cuaca kat luar semakin gelap dan berjerebu. Scary kawasan ala ala  sarang perlacuran. My laling suruh tutup mata , aku tutup... "nak bajet cincin lamaran dalam tiram konon,"aku kata dalam hati. Sejurus kemudian terasa seperti jari manis ku disarungkan cincin. Aku  terus  membuka mata OMG "cincin  bvlgari(dalam mimpi)" My laling kemudian melutut dan berkata "sudikah awak berkahwin dengan saya." Finally, Brad pitt lamar Angelina Jolie.  Masa tu  jelas sekali  ke tak  romantika   suami aku kalau Nazim Othman yang melutut ada gak nampak romantisnya.
 
Antara kenangan yang aku tak boleh lupa adalah  selepas  upacara "AGAMA" akad nikah my laling kena   ikut  ADAT  orang kita  "batalkan air sembahyang"   sepatutnya  my laling kena sarung cincin kat jari manisku, ha ha ha yang kelakarnya dia boleh hulur cincin  tu kat aku macam tu je "amik ko" masa tu tok  kadi terus suruh  dia  sarungkan  cincin tu kat jari aku.Biasalah orang tangah nebes. Sepanjang hari my laling tersengih-sengih kambing.




Nazim Othman


Tasha Shila








Akhir sekali percayalah ini bukanlah  kisah romantis pasangan Shah Jehan dan Mumtaz mahal tapi ini hanyalah kisah pasangan yang sering bertengkar melalui sms ,akulah tu ,tak dapat marah face to face dengan suami  aku suka hantar sms berbaur sxx dan  ugutan. Alah relaxlah cara macam tu kan boleh release tension .














Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .





Wednesday, 19 June 2013

Gulai Kuali periuk kawah ayam 2013 versi Juadah bersahur, berbuka puasa 2013

Abaikan tajuk yang  seolah-olah ingin melempiaskan amarah dengan cara berhemah dan  paling cute di dalam dunia. Ambik kau.Diantara gadis yang kutemui  opsss nahi nahi diantara  banyak-banyak makanan kenduri tak kiralah kenduri kahwin ke kenduri arwah ke kenduri tunang ke atau kenduri kesyukuran  paling aku suka  ialah gulai kawah @kuali@ periuk ayam  atau  daging. Lelagi  gulai  tadi dibuat pencicah roti, roti canai atau lempeng lembik. Bila dah lama tak makan gulai kenduri mulalah tekak ni feeling-feeling nak makan gulai.Kalau nak diikutkan , aku lebih suka gulai daging lembu tapi oleh kerana suami aku ada sedikit masalah dengan daging lembu maka  terpaksalah aku  menukar selera tekak ni  kepada  gulai ayam .  Daging kambing aku suka juga tapi tekak ni tetiba kembang bila membayangkan  daging  kambing yang mempunyai banyak lemak itu digulai dengan santan  kalau kambing dimasak rendang kering dan pedas  aku okey lagi.

Okeylah tanpa melengahkan masa  pergilah ambik ipad kalau tak de ipad pegi ambik pen dan kertas  untuk menyalin resepi juadah berbuka cum bersahur.haha haha


Bahan-bahannya
1)ayam separuh bahagian -diberseh,dipotong sederhana besar dan digaram kunyit
2)rempah 4 beradik (bunga lawang , cengkih, kayu manis & pelaga) dan daun kari
3)5 biji bawang merah, 3 biji bawang putih, 2cm halia, 2cm lengkuas,1cm kunyit hidup, 2 batang serai-dikisar halus
4)3sudu  besar cili kisar
5)5sudu besar rempah daging /ayam-dibancuh dengan sedikit  air
6)asam jawa sebesar ibu jari  dibancuh dengan sedikit air
7)Santan dari setengah sebiji kelapa-jadikan lebih kurang  700ml santan
8)2 biji kentang-dikupas dan dibelah dua
9)garam, gula merah ke  gula melaka either one dan serbuk perasa
Cara-cara menyediakannya
1)Tumis rempah 4 beradik (bunga lawang , cengkih, kayu manis & pelaga) dan daun kari hingga naik bau
2)Tumis bahan kisar hingga naik bau dan agak garing
3)Tumis cili kisar hingga pecah minyak
4)Tumis rempah kari-Gaul supaya rempah mesra dengan semua bahan tumisan.
5)Masukkan ayam yang sudah digaram kunyit-kecutkan ayam selama 3 minit
6)Masukkan santan diikuti dengan kentang- Biar kentang agak empuk
7)Masukkan air asam jawa-biar agak mendidih
8) Masukkan garam, gula melaka dan secubit kecil serbuk perasa-seimbangkan rasa

Masa menumis guna api sederhana dan sentiasalah dikacau
Biar gulai ayam agak mendidih
Gulai ayam 2013.he he he
Kailan goreng sos tiram dengan bawang putih
 pandang je boleh kenyang kot kot
Gambar gulai diambil secara dekat  tidak lain tidak bukan ialah untuk  menunjukkan kepekatan gulai ayam shaheila Ruseli .ha ha ha



Sekian terima kasih, jumpa lagi................


Dari insan kerdil yang sedang  melempiaskan perasaan sedih pada  Makcik Tasha Shilla dalam Samarinda Epilog Cinta Khirana





Tarikh : 10 June 2013, Isnin
Lokasi : Rumah sendiri
Peristiwa : Juadah makan malam



Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .



Tuesday, 18 June 2013

ketuk -ketuk ramadhan 2013-juadah berbuka puasa edisi meluahkan perasaan

Kehidupan ni sukar dijangka ..semalam hari ini dan esok tidak sama . Tapi aku pasti  korang semua tahu yang menanti hari esok, esok masih ada ,tiada esok bagimu dan  esok masih adalah filem arahan  Tan Sri  Jins Shamsuddin. Bila bercakap pasal hari, bulan tahun ni tak sangka kan tidak lama lagi kita akan berpuasa. Jadi sebelum kita memasuki bulan ramadhan yang mulia bulan  yang  penuh keberkatan ni ada baiknya aku meluahkan apa yang terbuku dihati ni. Rasanya dah hampir 3 hari aku terputus hubungan dari dunia blog, gossip, dan  whatever yang membabitkan internet. Tapi  entah kenapa pagi semalam ....... rasa tak sabar je nak sampai ke tempat kerja nak bukak komputer  tetiba je aku jadi spesis manusia pelik yang mendambakan  komputer  tempat kerja  barangkali aku  merajuk dengan komputer sendiri kot.


Entahlah rasa geram, marah  dengan sesorang tapi tak dapat meluahkan kebenggangan , kemarahan, ketidak puasan hati  secara terang-terangan di sini.  Meluahkan secara samar-samar pun tak pe janji  memberi sedikit kelegaan pada aku .Kenapalah  ada manusia yang sampai hati menganiaya  barang hak milik orang lain . Dah berapa kali aku pesan jangan rosakkan barang aku tu tapi tak diendahkan...... nah sekarang apa dah jadi....barang tu dah jadi  mangsa penganiayaan pihak tertentu.Arghhh aku geram,sedih  barang tu rosak  belum reda sipenganiaya cuba mengundang amarah dan emosi aku dengan mengajukan soalan "awak marah ke saya rosakkan barang awak"  ulang 100X


Demi menjamin suasana harmoni ....................rasanya lebih baiklah  sipenganiaya itu tutup mulut dari terus merapu entah apa-apa.   Cubalah untuk belajar menghormati hak personal orang lain  atau menghormati pendapat lain.

Sempena bulan ramadhan yang akan menjelma tak lama lagi saya makcik sheila ruseli nak berkongsi resepi untuk juadah berbuka puasa puasa. Okey tuan-tuan dan puan-puan apa tunggu lagi  sila ambik pen dan kertas  untuk menyalin resepi 
Bahan-bahannya(untuk 3 set roti burger) 
1)Sebut betul-betul Bran Wheat Germ Gardenia-korang je nak pening-pening kepala pikir pasal roti ,tengok aku guna je roti  atuk nenek apa  pun janji halal, kekadang aku sedikit meluat pulak  dengan perangai orang Malaysia ni yang suka sangat nak pikir benda yang tak mendatangkan hasil dalam negara.
2)Mayonis
3)bawang holand
4)sos cili
5)daun salad
6)burger Ramly-AYAM.
Kalau suka boleh jugak guna roti Gardenia Classic Jumbo
1)cuci berseh dan tuskan  5 helai daun salad
2)hiris nipis setengah labu bawang holand
3)bakar roti hingga perang keemasan pada kedua-dua bahagian-susun dalam pinggan
1)Panaskan sesudu majerin , masakkan daging burger sampai lebam dan hingga masak  pada kedua-dua bahagian 
1)Susun burger ayam di atas roti yang dah siap dibakar
2)Susun atur hirisan bawang holang  dengan daun salad mengikut citarasa masing-masing
Letakkan mayonis berselang seli dengan sos cili mengikut citarasa masing-masing
Katupkan roti bahagian atasnya
Selamat menyambut Ramadhan 2013 buat pembaca blog makcik tempe 
Jangan suka fikir hal remeh temeh , fikirlah hal yang boleh menjana ekonomi rumahtangga






Sekian saje terima kasih , majulah sukan tanpa campurtangan ahli politik




Dari shaheila ruseli pencinta produk jenama Ramly






Tarikh : 7 June 2013, Jumaat
Lokasi : rumah sendiri
Peristiwa : Menu makan malam





Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .





Lelaki tak guna(the flasher)-Wahai kaum Wanita berhati-hatilah terutama kaum wanita area kampung Raja Uda


Sipenunggang motosikal(the flasher) belegar-legar  disekitar tempat ni sambil menujukkan anu dalam botol
The flasher berlegar-legar di sekitar Jalan Melikai 45


Pagi tadi lebih kurang pukul 7.20 pagi waktu tempatan Malaysia  aku terpaksa menunggu  rakan tumpangan ku(bukan ibu tumpang atau rumah tumpangan) di stesen keretapi KRU(bukan kumpulan KRU). Sementara menunggu ketibaan kereta tumpangan aku singgah sekejap ke  kedai makcik N9 untuk membeli air mineral, roti dan surat khabar.  Beberapa minit kemudian aku keluar dari kedai N9 dan  terus menuju ke stesen keretapi KRU semula. Sebaik saje aku tiba tak sampai 3 meter dari stesen   KRU aku  ternampak kelibat seorang anak dara berlari dengan tergesa-gesa gara-gara dikejar tak dapat dikendong berciciran   oleh penunggang motosikal . Sebelum ni aku belum  pernah menyaksikan  adegan  lelaki  mengejar anak dara  yang berlangsung dengan penuh berhemah dan diselangi  teriakkan manja "kejar dia" "kejar dia" "kejar dia"  seperti adegan mengejar  pagi ni.

Pada mulanya aku agak pelik dengan tindakan anak dara yang cuba  melarikan diri dari penunggang motosikal yang pada aku tiada langsung menunjukkan ciri-ciri lelaki  peragut mahu pun  perogol bersiri. Tapi bila sipenunggang motosikal itu menegurku dengan mesra  "kak"  5 harkat,   aku menyahut dengan senyuman yang tak berapa mesra namun mata ku sempat meratah tanpa sedar  anunya  yang sengaja dikeluarkan lalu diselitkan di tepi seluar pendeknya.Now I know why that anak dara tadi  running faster faster going inside stesen keretapi.

ONK(oh nenek kau) tanjat mak ,hampir 23 tahun  tak nampak environment  macam tu.Nasib baik pau sambal yang kukunyah tidak tersembur keluar.   Terpempam , tergaman  seketika ..... Rasa puas tapi tak klimak  menyaksikan permandangan yang boleh  mendatangkan  suwey ke morning dan  mata ini  tetiba gatal rasa nak naik ketumbit "typical malay" .Selepas  terjaga  dari pukauan  the flusher  aku menyambung langkah  longlai   masuk ke dalam stesen keretapi.Aku  terserempak dengan anak dara yang dikejar   sipenunggang motosikal(the flasher) tadi dalam stesen keretapi.  Anak dara tu menoleh  ,wajahnya kelihatan  pucat menyeramkan aku.Kami saling berpandangan lalu  membuat memek muka geli .

Dalam kereta kawan ,aku cerita kat dia apa yang berlaku.Dia bantai gelak dengar cerita aku. Dia cakap masa zaman dia sekolah dulu selalu  terserempak dengan lelaki tunjuk anu sehingga rakan-rakan sekolahnya mengelar lelaki macam  tu  "the flasher"  .










Tarikh : 18 June 2013, Selasa pukul 7.25pagi
Lokasi : Kawasan stesen keretapi  kampung Raja Uda
Peristiwa : Lelaki  tak guna(the flusher)  ronda ronda naik motor sambil menunjuk anu dalam botol

















Thursday, 13 June 2013

Ini bukan besday party Paris Hilton mahupun Lady Gaga tapi ni besday party budak darjah dua

 Seminggu sebelum berlangsungnya surprise besday party Firdaus , aku ada duk bersembang dengan akak  pasal harijadi Firdaus  kat meja makan kat rumah aku.  Akak cakap kat aku  yang  dia berhajat nak buat surprise besday party untuk Firdaus sempena harijadinya yang ke 8 tahun pada  6/6/2013. Aku cakap kat yuyi yang aku tak pandai nak buat surprise surprise besday party ni tapi kalau dia nak buat gak aku on je. Pada aku celebrate besday   ni sensitif , Sebelum ni tak pernahlah  aku celebrate besday anak-anak aku  yang lain ,  tak naklah dorang terasa bila aku celebrate  besday  untuk Firdaus  . Akak cakap dia pun macam aku gak tak pandai bab surprise besday party ni tapi dia kata benda -benda ni semua boleh bawak berbincang .Akak tanya pendapat aku macam mana nak atur surprise besday party untuk Firdaus.Aku cakap kat dia buat yang simple simple je , buatlah besday  party ni lebih kepada majlis perjumpaan keluarga. Masa kami tengah asyik bersembang, kami dengar  Firdaus melalak di dalam bilik air. Akak senyum  pandang aku. Dia bercakap dengan nada berbisik kepada aku, "Firdaus suka menyanyi, apa kata buat surprise besday party dia kat karaoke." Aku mengangguk tanda setuju. Bisik pada hati sendiri "Sekarang ni bagi dia peluang mencurahkan bakat  dalam bilik karaoke pulak." Selepas berbincang dengan panjang lebar kami sebulat suara bersetuju untuk mengadakan surprise besday party untuk Firdaus  pada 9/6/2013 di Green Box Jaya Jusco Bukit Tinggi.

 
Terlebih dahulu aku ingin memohon maaf jika kualiti gambar dalam cerita aku kali ni agak kurang memuaskan .

Masa ni budak darjah dua tak tahu  tujuan kitaorang bawak dia ke Jaya Jusco Bukit Tinggi


Akak sedang berurusan dengan pekerja cina yang tak tahu @tak mahir berbahasa kebangsaan

Akak dan adik yang masih mencari keserasian dalam kehidupan seharian
belon berwarna warni menyambut kedatangan kami
Budak darjah dua yang masih terpinga-pinga melihat belon yang berwarna warni disegenap sudut bilik karaoke
Adik bongsu 1 
Juadah makan malam kami dari Green box
 Hidangan dessert untuk kami dari Green box
Juadah makan malam kami dari Green box

Minuman yang disediakan pada malam tu, Ribena, teh limau ais, Teh o, apa lagi lupa pulak

Masa kek besday ni akak bawak masuk ke dalam bilik karaoke, lidah masing-masing terasa kelu .   Tiba-tiba  suara akak menyanyikan  Happy besday to Firdaus memecah suasana senyap dalam bilik . Akak berhenti menyanyi dengan pantas  karaoke take over menyanyikan lagu besday untuk Firdaus. Sejujurnya kami tak pandai nak mengadakan surprise surprise party ni .

                Budak darjah dua sedang memerhatikan ayah yang sedang memasang lilin di atas kek

   Budak darjah dua yang masih terkejut melihat kek besdaynya.Almaklumlah teruja nak hembus lilin.

  My laling ni pemalu dan kurang bersosial , demi kerana anak tercinta terpaksalah hilangkan malu tu ye.
Akak   sedang memberi sokongan  moral kepada adik yang tengah gugup.
Adik sedang menyanyikan lagu Adele rolling in the deep , adik memang suka lagu-lagu Adele, abang pulak suka lagu Bruno mars
Datuk , Datin , Datuk sedang berkaraoke bersama
Akak hadiahkan adik Jumbo designer






Tarikh : 9 June 2013, Ahad
Lokasi  : Green Box Jaya Jusco Bukit Tinggi
Peristiwa : Besday Party Firdaus ke 8 tahun





Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Selamat datang