Thursday 6 June 2013

Pindang ikan untuk akak demam selsema; menu untuk orang kurang sihat

akak berasa tidak sedap tekak mungkin kerana dia batuk dengan selsema teruk. Selsemanya lebih teruk selepas balik dari Genting Highland malah dia terus demam . Aku syak selsema akak ni bukan selsema biasa.kenapa aku cakap macam tu? Sebabnya  dia kerap gatal-gatal pada hidung,bersen dan selsema terutama bila  makan belacan , udang  dan bila berada   di tempat-tempat berhabuk.Aku  syak akak ada sinusitis macam Nurienne anak kak Zakie . Sekarang ni aku tengah menunggu pintu hati akak terbuka untuk membuat pemeriksaan sinus.Bila aku momok -momok kan dia dengan kisah hidung kawan aku yang rompong akibat tet tet tet  tahu pulak dia menjerit ketakutan.


Oleh kerana akak tengah selsema plus batuk aku cadangkan dia makan nasi dengan kuah pindang je. Pindang tak berminyak dan rasa kuahnya agak sedikit masam amat bersesuaian dengan tekak orang yang kurang sihat.
Resepi pindang aku simple je

Bahan-bahan (untuk 5 ekor ikan selar)


Ikan selar  dibersehkan dan dibelah dua kemudian digaram kunyit

1)1 1/2 labu bawang holand-dihiris
2) 2 cm halia-hiris bulat-bulat
3)2 cm lengkuas-dihiris atau dipotong sederhana besar
4)6 ulas bawang putih-dihiris
5)lebih kurang 9 biji cili hijau-dibelah dua
6)1 cm kunyit hidup-dihiris bulat-bulat
7)10 batang kacang bendi muda
8) 1/2 genggam asam jawa dibancuh dengan lebih kurang 1 liter air
9)Asam keping-untuk menambahkan rasa masam


Cara menyediakannya

1)Tumiskan  semua bahan hiris sehingga layu dan  naik bau
2)Tumiskan cili hijau
3)Masukkan air asam jawa-biar agak mendidih
4) Masukkan bendi-biar bendi separuh empuk
5)Masukkan Ikan selar-biar masak sekejap
6)Masukkan garam,secubit serbuk perasa  dan 1/2 kecil gula-seimbangkan rasa.Jika kuah pindang  terkurang masam boleh tambah asam keping


Ikan selar masak pindang, sedapnya  makan nasi  panas yang dibubuh kuah pindang berlebihan slurppp












Tarikh : 2 Jun 2013, Ahad
Lokasi : Rumah sendiri
Peristiwa : Juadah makan tengahari




Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )