Friday 1 February 2013

majalah SAJI Mei 2007 ; kek mentega coklat katanya SAJI


Cerita ni bersambung dari sini, tak sia-siakan aku kembali ke tabiat lama.Masa Setelah aku menyelak-yelak
halaman Majalah SAJI  Mei 2007 aku telah menjumpai resepi kek mentega coklat. Apabila terlihat gambar kek cokelat yang dilampirkan bersama resepi , masa itu juge  semangat aku menyala-nyala untuk membaking.The moral of the story cepat pergi selak majalah SAJI, RASA  atau apa saje majalah yang berbentuk masakan, membaking, InsyaAllah, pasti semangat kengkawan menyala-nyala untuk memasak dan membaking *getiknya nak nasihatkan orang*

 Terimalah kek cokelat aku seadanya
 Self raising flour yang sudah siap diayak bersama serbuk koko

Bahan-bahan untuk krim cokelat

1)250 gm coklat masakan
2)1 sudu majerin-aku buh butter
3)125gm krim putar-aku buh 200ml


Cara menyediakan ;
1)Cairkan coklat masakan secara double boil
2)Angkat dan masukkan butter dan krim putar.kacau hingga sebati
3)Kemudian sapukan ke atas kek yang telah siap dibakar tadi, sejukkan.

 
Adunan kek yang dah bersedia untuk dimasukkan ke dalam oven
Bahan-bahan yang telah diolah oleh aku sendiri

1)250 gm butter
2)200 gm gula kastor-aku tukar brown sugar
3)4 biji telur
4)200 gm self raising flour  diayak bersama 50 gm serbuk koko-kuang ajak tau , dalam resepi dorang tak buh tepung atau mata aku yang dah rabun
5)100ml fresh milk

Cara menyediakan ;

1)Pukul butter dan bron sugar hingga kembang
2)Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga habis
3)Masukkan tepung diselang seli dengan fresh milk
4)Kacau rata dan masukkan ke dalam acuan.Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit

 Kek cokelat yang sudah  siap dibakar . Biarkan kek sejuk dahulu sebelum dibedakkan dengan topping cokelat
 Krim coklat yang dah siap 
 kek cokelat yang sudah siap dibedakkan dengan krim cokelat
 Kita mulakan dengan Bismillah, diakhiri dengan Alhamdulillah  ye murid-murid
Jangan sakitkan leher anda


Sekian saje cerita aku dan kek mentega coklat SAJI Mei 2007


Dengan ini aku akhiri  cerita kali ni dengan pantun sekerat "MIMPI ITU MAINAN TIDUR"




Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )