Wednesday 6 March 2013

Asam tumis ikan mayong, masak-masak hujung minggu

Alangkah indahnya dunia kurasa  bila sekali sekala  dapat berkumpul bersama-sama anak  sambil menikmati hidangan yang aku masak .Masa tu terasa hilang segala sakit dan penat lelah.  *bajet keluarga ramai*haktuii. Percaya tak jika kita  lakukan sesuatu yang kita minat atau lakukan sesuatu kerja tanpa dipaksa kita tak akan rasa penat jauh sekali rasa malas. Lagilah kalau untuk orang tersayang ye dak? sampai bila-bila  aku ingat pesan suami  bersyukur dengan apa yang kita miliki  sekarang .Syukur Alhamdulillah walaupun aku tak berapa nak  kaya tapi aku rasa bahagia dengan kehidupan sebagai  isteri dan ibu kepada 4 orang anak. Sekarang ni aku masih berusaha untuk menjadi   seorang ibu yang  mendidik anak  dengan perhatian cinta dan kasih sayang  kerana aku tahu  makanan sedap boleh menjadi basi , harta benda boleh pudar cuma  perhatian dan kasih sayang saje yang tidak  pernah pudar dalam dunia ni.*apa yang kau merepek ni labu *

Jom tengok aktiviti hujung minggu aku

Menyediakan bahan-bahan sebelum memasak sesuatu menu hidangan adalah perkara wajib aku buat
Sawi batang putih adalah salah satu sayur  feveret anak-anak  aku
Sawi batang putih ni aku goreng dengan bawang putih dan sos tiram, aku masak sekali  sepaket.

1)siang sawi cuci berseh dan tuskan
2)Panaskan sedikit minyak , tumis hingga naik bau dan layu-guna api sederhana
3)Masukkan 2-3 sudu besar sos tiram-tumiskan sekejap
4)Masukkan sawi batang putih -kacau perlahan secara hingga kesemuanya bergaul-guna api kuat
5)Sebelum angkat masukkan lebih kurang 100ml air
6)Tutup api dan sedia dihidang


Makan sayur elok untuk  melancarkan buang air besar di waktu pagi , tak percaya udah

Bahan -bahannya

1)lebih kurang 10ketul ikan mayong(kepala , ekor dan isi)

2) 20-25 tangkai cili kering digunting kecil kemudian direndam dalam air panas , 5 ulas bawang merah kecik, 4 ulas bawang putih, 1 inchi halia,1/2 inchi kunyit dan 1 inchi belacan
 


Dikisar basah 

3) asam jawa dibancuh ngan 700ml-1000ml air(air asam jawa biar sedikit cair , takut nanti terlebih pekat kuah menjadi terlebih masam)


4)1 tangkai daun kari


5)2 batang terung-dipotong ikut suka


6)ikan mayong  tadi dibersehkan dan digaram kunyit

  
Cara menyediakannya

1)Panaskan minyak,tumis daun kari dan bahan kisar hingga naik dan pecah minyak-guna api sederhana 

2)Masukkan air asam jawa -biar hingga  agak mendidih

3)Masukkan terung-Biar terung  sederhana empuk 

4)Masukkan ikan mayong-biar hingga ikan masak

5)Perasakan dengan garam secukupnya dan  secubit kecil serbuk perasa

6)Tutup api dan sedia dihidang

Salah satu masakan feveret yuyi
Ikan goreng bawang putih, resepinya lebih kurang sama dengan ayam goreng mengcongkam jiwa raga


Kuah asam tumis ikan mayong dengan terung



Setakat ni saje yang boleh aku ceritakan buat masa ni...InsyaAllah kita jumpa lagi







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )