Friday, 2 August 2013

Juadah bersahur ; langkah demi langkah membuat bihun goreng rencah udang kering yang simple dan mudah

Petang semalam masa  melayan Firdaus berbuka puasa aku terasa semacam kebocoran sesuatu.  Perlahan-lahan aku bangun dari kerusi sambil melihat samada kesan tompokan kebocoran kelihatan  di  situ.  Aku sama sekali tak menyangka gerak-geri aku diperhatikan oleh Firdaus .
 "mak , banyaknya nyamuk gigit vontot  mak," spontan ayat tu keluar dari mulut Firdaus.
 Kata-katanya selamba tetapi cukup membuatkan  aku terpempam .
"Siapalah bawa ajaran sesat kat anak aku ni,"soal aku kepada diri sendiri.
"Siapa yang cerita pasal nyamuk kat adik,?aku bingkas duduk 
Sejujurnya sudah terlalu lama aku menyimpan rasa  ketidakpuasan hati aku pada perempuan tersebut .Aku tak tahu nak buat macam mana bak kata pepatah ditelan mati mak diluah mati bapak tapi yang nyata kedua orang tua aku dah lama meninggal dunia. Memandangkan perempuan itu pembaca setia blog  ni   jadi tak perlulah aku sebut namanya di sini.
"perempuan  tu cakap dia kena gigit banyak nyamuk sebab tu  darah dia  kena kat merata tempat," terang firdaus bersungguh-sungguh.
"Jangan percaya cakap perempuan tu. Adik ,remaja  perempuan  yang mencapai  akil baligh akan datang haid & period  setiap bulan  kecuali perempuan  yang firdaus sebut tadi. Dia sorang je kot  kena gigit nyamuk. "Aku menahan marah & geram.
Firdaus mengangguk tanda faham. Budak sekarang cepat cerdek. Kalau rasa  malas nak melayan budak -budak  bercakap sekalipun  tak payahlah nak memperlekehkan dorang.

Arghhh pening kepala aku bila cerita pasal perempuan kaki stalk tu , baik  aku bagi korang resepi bihun goreng  juadah bersahur aku tempoh hari.

Bahan untuk membuat bihun goreng biasa (anggaran sebungkus bihun cap bintang) sukati korang nak pakai cap apa pun janji halal
1)1/2 ikat sawi -disiang dan dibersehkan
2)taugeh-50sen

1)10 tangkai cili kering-rendam dalam  air panas dna kisar
2)8 biji bawang merah-dikisar kering
3)sengenggam udang kering-direndam dan buang air kemudian dikisar kering
4)Kicap kipas udang
5)Garam , gula dan secubit serbuk  perasa    cara menyediakannya
1)Tumis bawang kisar hingga naik bau dan bertukar warna kekuningan 
2)Tumis cili kisar hingga pecah minyak
3)Tumis udang kering hingga naik bau
4)Masukkan 3 sudu besar gula dan garam secukup rasa-kacau sekejap  

5)Masukkan sawi-kacau kaup balik


6)Masukkan bihun diikuti dengan 200ml air-kacau  bihun hingga lembut 
7)Masukkan kicap secukupnya-kacau hingga semua bihun kena kicap dan bahan tumisan
8)Sebelum angkat masukkan taugeh goreng rebah bangun .
9)Masukkan secubit serbuk parasa.Pandai-pandaikanlah seimbangkan rasa
Masa menumis dan mengoreng bihun gunakanlah api sederhana dan sentiasalah dikacau

my bihun goreng udang kering
aksesori wajib : ikan bilis goreng
aksesori tambahan ; hirisan timun & telur goreng
Bihun dikelilingi  aksesori tambahan





 







Tarikh : 27 July 2013 , Sabtu
Lokasi : Rumah
Peristiwa : Juadah sahur










Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Selamat datang