Monday 31 March 2014

mee goreng bujang, resepi mudah dan sedap

Korang mesti peningkan tengok header aku dalam dua tiga hari ni asyik bertukar je. Blog malas nak update tukar header blog  rajin pulak, apa nak jadi  dengan aku ni woii. Sedih mak ,....banyak draft entry tak publish, mana tidaknya  asyik buat entry baru je. Korang perasan tak sekarang ni aku dah makin jarang  update blog he he he ,agaknya selagi cek Nuffnang tak sampai kat tangan  ni selagi tu aku rasa tak bersemangat  nak update blog  kot  kah kah kah   Tak moh lah cite pasal tu, bowing, jom kita cite pasal mee goreng.

RESEPI MEE GORENG BUJANG(bujang sangat)
mee goreng bujang ni  simple je,bahan-bahannya pun mudah untuk dicari. Amat sesuai pada mereka yang bujang yang tidak punya banyak masa untuk masak.


fish cake tu kalau boleh hirislah nipis cenggini
Bahan -bahan 
1)Sepaket mee kuning[dibilas dengan air dan dan dituskan]
2)4 tangkai sawi[dicuci berseh dan disiang]
3)segenggam taugeh[dicuci berseh dan dituskan]
4)3 batang fish cake[dihiris nipis]
5)4 tangkai daun kucai[dipotong sederhana halus]
6)5 tangkai cili kering , 4 ulas bawang merah dan 3 ulas bawang putih[dikisar basah]
7)*1 sudu besar kicap pekat  & 1 sudu besar sos tiram , 1 sudu besar kicap kipas udang lemak manis dan 1/2 sudu kecil lada sulah
Cara-cara menyediakannya
 1)Panaskan  minyak di dalam kuali, masukkan  bahan kisar dan tumis  hingga wangi &  pecah minyak
2)Masukkan fish cake, sawi  diikuti dengan mee kuning [kacau sekata]
3)Masukkan bahan bertanda bintang[kacau sebati sampai mee masak]
4)Akhir sekali masukkan daun kucai dan taugeh, kaup balik sekejap dan terus tutup api.

Masa menumis guna api sederhana dan sentiasalah dikacau ya
mee goreng bujang sedia untuk dimakan
Sesekali layan mee goreng dengan teh O panas ,sorga.

Layan jugak pekena  mee goreng dengan  Ayam bob . Ayam ni  baki  aku beli dari pasar malam khamis KRU



Tarikh : 28 March 2014, Jumaat
Lokasi : Rumahku syurgaku










Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )