Sunday 11 May 2014

Daging black pepper ; resepi mudah dan sedap ; Koleksi juadah kegemaran keluarga

Aku tahulah hari ni hari ibu, tapi tak payahlah tajuk  cerita kat tv tu  nak jugak tajuk berkaitan dengan ibu.Kelakar pulak aku tengok.Dari semalam aku perhatikan,kalau tajuk ceritanya tak de ibu, mama pun jadi.ha ha ha biasalah tu hari ni musim hari ibu, esok lusa musim hari bapa, tulat musim hari kekasih.Tapi ketahuilah cinta kasih sayang seorang ibu,mummy,emak,umi tu tiada bermusim....I miss u so much mak cehhh wahhh.Semoga arwah mak tenang dan damai di sana dengan rahmat Allah SWT

Salah satu tanda cinta kasih sayang seorang ibu,mummy,emak,umi  kepada  anaknya ; masakan : )
1/2 kilo daging lembu liatnya boleh tahan,ni first time aku beli daging kat pasar malam,selalunya aku beli kat pasar pagi. 

Dah namanya daging black  pepper wajiblah ada black pepper kisar

Bahan-bahan
1)1/2 kilo daging lembu[dicuci berseh dan dipotong sederhana besar]tengok jenis daging kalau rasa daging jenis liat rebuslah dulu daging tu sampai empuk.Simpan air rebusan daging
2)dua ketul halia sederhana besar[dihiris bulat]
3)8 ulas bawang putih [dihiris nipis]
4)6 tangkai cili api dibelah dua  [Jika suka boleh bubuh cili api]
5)3 sudu besar sos tiram
6)1 1/2 sudu besar lada hitam kisar
7)2 tangkai daun bawang[dikerat 1 cm]
8)garam secukupnya[:)be careful dgn garam,sos tiram dah masin]*tangan letak kat dada mata ke atas*
9)air rebusan daging
Cara menyediakannya
1)Panaskan minyak ,tumis hirisan bawang putih dan hirisan halia hingga naik bau
2)Masukkan cili api, lada hitam kisar ,daging serta sos tiram.Kacau sekata
3)Masukkkan air rebusan daging,masak hingga daging empuk dan kuahnya sedikit pekat
4)Sebelum diangkat perasakan dengan sedikit garam dan taburkan diatasnya daun bawang .

Daging black pepper

Sawi batang putih goreng bawang putih








Tarikh : 8 May 2014, Khamis
Lokasi : rumahku syurgaku







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )