Friday 16 May 2014

Resepi jemput-jemput kentang & sos pencicahnya ,langkah demi langkah


Ekceli sebelum ni aku tak pernah teruja dengan  jemput-jemput kentang,,.Tapi entah macam mana lepas berborak  pasal jemput-jemput kentang dengan akak kedai  runcit  berdekatan rumah aku tempoh hari  terus semangat aku  melonjak-lonjak nak buat  jemput-jemput kentang. Hehehe macam akak tu ado bagi resepi ,dia cuma tanya samada aku pernah makan jemput-jemput kentang atau tak je? Aku cakap aku  tak pernah makan dan  ni first time aku dengar  nama jemput-jemput kentang. Akak tu cakap dia first time  makan pun jiran sebelah rumah dia bagi. Akak cakap sedap jemput -jemput tu,lembut  sampai ke petang. Lepas jumpa akak ,balik rumah terus otak laju fikir macam mana cara nak buat  jemput-jemput tu..Keesokan paginya tercapai juga hasrat hati aku nak buat jemput-jemput kentang

RESEPI JEMPUT-JEMPUT KENTANG
Bahan-bahan
1)Dua biji kentang[dipotong  dadu]
2)400gm tepung gandum
3)1 1/2 biji bawang besar sederhana besar[dikisar sederhana halus mengunakan pengisar kering]
4)Ikan bilis sengenggam[dicuci berseh dan dikisar sederhana halus mengunakan pengisar kering]
6)Air secukupnya untuk membancuh tepung gandum
7)1/2 sudu kecil baking powder
8)Garam dan serbuk perasa secukupnya
9)minyak masak secukupnya untuk mengoreng
Cara menyediakannya
1)Satukan tepung gandum,garam,baking powder dan serbuk perasa dalam satu bekas.Kacau sekata
2)Masukkan bawang besar kisar,ikan bilis kisar dan kentang dadu,bancuh jemput-jemput dengan air suam pastikan air jangan banyak ,bancuh sampai bancuhan tu kita boleh jemput dengan jari.
3)Goreng jemput -jemput dalam minyak panas hingga garing
Biar Bancuhan tepung jemput-jemput kentang selama beberapa minit sebelum digoreng.


Cara sediakan sarapan dengan cepat, kita kenalah  manfaatkan kedua-dua tungku dapur gas kita,satu tungku kita buat mengoreng  jemput-jemput dan tungku  yang sebelah lagi kita masaklah sos pencicah jemput-jemput.

RESEPI SOS PENCICAH 
Sos pencicah 
Bahan-bahan
1)15 tangkai cili kering[rendam dalam air panas dan kisar halus]
2)3 ulas bawang putih[kisar halus bersama cili kering]
3)Garam , gula dan serbuk  perasa secukupnya
4)3 sudu besar sos tomato kalau tak de pun tak pe[boleh diganti dengan sedikit cuka atau air asam jawa]
5)Sedikit bancuhan air tepung jagung untuk memekatkan  sos pencicah[1/2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan suku  cawan air]
6)Air secukupnya[lebih kurang  600ml]
Cara menyediakannya
1)Satukan semua bahan kecuali bahan no 5 ke dalam periuk.Biar agak mendidih.Kalau boleh guna api kecik dan sentiasa dikacau ye
2)Sebelum diangkat ,  masukkan bancuhan air tepung jagung.Kacau sekata
3) Tutup api dan angkat

Owesome jemput -jemput kentang  ni ,lembut sampai ke petang


Jemput makan,,,,,dah habislah jemput -jemput kentang ni aku buat dua hari lepas masa cuti wesak day.hehehe













Tarikh : 13 May 2014, Selasa
Lokasi : Rumahku syurgaku









Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )