Tuesday 1 July 2014

Resepi tempura ayam mudah disediakan : koleksi juadah kegemaran keluarga

Entry tertunggak 6  June 2014, adalah  harijadi adik yang ke 9 tahun,masa ni aku cuti , adik suruh cuti .Aku layankan je. .Tahun ni tak de sambutan besday  untuk adik. Adik tak kisah dia cuma nak kek besday je. Kelakarkan adik.Balik keja petang tu,aku terus buatkan dia besday kek .Kemain happy  dia dapat besday kek, double happy bila dapat tiup lilin, .Sejujurnya,walaupun realitinya besday kek  adik  tak berapa nak semenggah tapi tak pe ,yang penting dalam instagram nampak semenggah dan cantik gilerrrr. Jangan maree.

Masak masak  masa cuti sempena  harijadi adik : ),brekpes aku buat mee goreng dan tempura ayam
RESEPI TEMPURA AYAM
Bahan-bahan
1)2 keping dada ayam [cuci berseh dan buang tulang kemudian dicincang  hingga lumat.saper ada pengisar boleh guna pengisar.
2)Campurkan sedikit parsley, oregano, serbuk lada sulah dan garam di dalam sebuah bekas
3)Tepung gandum[Gaul dengan sedikit serbuk black pepper ,secubit kecil garam dan sesudu kecil baking powder]
4)Bancuhan 1biji telur
5)Minyak  masak secukupnya untuk mengoreng tempura ayam
Cara menyediakannya
1)Masukkan isi ayam cincang dan bahan no 2  ke dalam sebuah bekas[Gaul sebati]
2)Buatkan bentuk yang korang suka.Proses ni agak melekat dan melekit sedikit ,tambah  tepung gandum supaya mudah membentuk tempura .
3)Celupkan tempura dalam bancuhan telur kemudian gaulkan salut dengan sedikit  tepung gandum
4)Goreng dalam minyak panas hingga garing dan keemasan
Done,my tempura ayam
Ko ado brekpas mee goreng dan tempura ayam
Besday boy sedang khusyuk makan mee goreng bersama tempura ayam










Tarikh : 6 June 2014,Friday
Lokasi : Rumahku Syurgaku


















Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )