Tuesday 19 November 2013

Afternoon tea ; tea & butter kek ; Tunai permintaan anak

Aku tak boleh melelapkan mata,pusing kiri, pusing kanan.... serba tak kena,dok mengongoi gongoi macam budak kecik sepanjang malam tadi. Last last telan ubat tahan sakit kemudian tidur. Tapi yang tak bestnya , kesan ubat tahan sikit  membuatkan badan aku  tidak bermaya dan tekak loya, disebabkan masalah tu  aku kerap  ambik cuti sakit setiap kali hari pertama peod. Selalunya sebelum peod dan hari pertama peod  pinggang  rasa nak patah berselingan dengan rasa ngilu di ari-ari ...masa ni mari kita menyanyi dalam hati "bapak-bapak ibuk -ibuk saper yang  baik hati boleh pijak pinggangku".la la la la

Semalam seharian dirumah ,terbaring melayan sakit peod. Bila dah  reda sikit sakit, aku terus ke dapur dan masak..Lepas siap masak , masuk bilik sambung baring. Terjaga lebih kurang pukul 4 petang terus membongkar peti ais dengan penuh semangat ,berkobar rasa nak membaking kek butter untuk minum petang. Firdaus senyum  ,bila aku beritahu  dia yang aku nak buat kek.  lepas tu dia cakap, "nak, "nak,nak makan kek dengan Teh O  . Tiba-tiba aku rasa tersindir dengan senyuman itu..Terasa jugaklah dah lama tak membaking.

 Budak yang tak sabar menunggu  kek masak
Bahan -bahan  untuk membuat butter kek
1)250 grams butter(aku guna tatura salted butter
2)150 grams castor sugar
3)250 gram  self raising flour
4)4 biji telur(suhu bilik)
5) dua sudu besar fresh milk
6)sedikit essen vanilla
Cara menyediakannya
1)Pukul butter dengan castor sampai kembang dan gebu
2)Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus memukul hingga kembang
3)Masukkan essen vanila dan pukul sekejap
4)Masukkan  self raising flour sedikit demi sedikit sambil memukul  menguna mesin pemukul pada tahap
5)Akhir sekali masukkan fresh milk sedikit demi sedikit  sambil memukul
6)Rehatkan  adunan kek  dalam masa 20 minit
7)Bakar selama 35 minit dalam suhu 180 darjah celcius

Butter kek ; Teh O
 Mulut tengah penuh dengan kek
Amboiiii!!!! sombongnya dia bila dah dapat makan kek dan minum teh O
 Tersopak sikit permukaan butter kek aku gara -gara kegelojohan sendiri
Happynya dia  makan kek sambil menonton spongebob









Tarikh : 18 November 2013, Isnin
Lokasi : Rumah sendiri
Peristiwa : Afternoon  tea







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

No comments:

Pengikut Tegar : )