Sunday 6 April 2014

juadah fofular dikalangan rakan facebook : resepi timun goreng tanpa taucu

Tajuk tak henggatkan.Ekceli  sorang je yang minat dengan timun goreng yang aku  up kat facebook semalam, tapi biasalah uolls macam tak kenal pulak , aku ni kan pengup tegar. hehehe,apa pun timun goreng aku yang tak berapa nak gah telah mendapat perhatian nok. The moral of the story timun dah tak boleh dipandang remeh manalah tahu kita kehabisan sayuran ataupun tak tahu nak masak apa timun antara sayur kita boleh masak sebagai juadah makan tengahari ye dak.

Okeylah, to my lovely rakan facebook yang ada bertanyakan resepi timun goreng tu,sudi sudikanlah ye ambik resepi timun goreng aku yang tak berapa nak gah ni.


Ikan cencaru berjaket goreng khusus untuk ibu ibu yang agak malas membuang jaket pada ikan cencaru yeah yeah .
Aku syak telur sambal  adalah menu yang sentiasa menjadi pojaan hati setiap kanak kanak di muka bumi 
Bahan-bahan
1)sebatang timun bersize bersederhana[dibasuh, belah dua dan dihiris nipis
2)4 ulas bawang putih[dikupas kulit dan dicincang sederhana halus]
3)1/2 genggam ikan bilis
4)garam dan serbuk perasa secukupnya
5)sedikit air
Cara -cara menyediakannya(masa mengoreng guna api sederhana dan sentiasa dikacau)
1)panaskan 1 sudu minyak,tumis ikan bilis hingga naik bau dan ketepikan ditepi kuali
2)masukkan bawang putih cincang,tumis hingga agak garing
3)masukkan timun,goreng hingga empuk
4)perasakan dengan garam dan serbuk perasa
5)akhir sekali masukkan sedikit air, kacau sekejap dan angkat




Akhir sekali macam biasalah,model kipas susah mati blog cik ina do do cheng, adik yang sentiasa ceria bila menghadap makanan.







Tarikh : 5 April 2014
Lokasi : rumahku syurgaku







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )