Wednesday 23 April 2014

Koleksi juadah kegemaran keluarga ; resepi ikan tongkol goreng cili, jangan pandang sepi

Salam kengkawanku semua......hurmmm rindunya dengan blog sendiri. Terkenang-terkenang. Maunya tak terkenang, tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat mencurah rasa dan suka duka kehidupan dan sidia yang mengajar aku makan ikan tongkol  buat kali pertama. Sweet kan, bertambah sweet bila ikan tongkol tu sidia panggil  ikan kayu...very the kayu  .  tapi yang pasti sidia yang aku maksudkan disini bukan Aaron Aziz  hurmmm  perlu  ke aku   nak bagitahu  sidia yang sebenar. Ha ha ha Tak de koje cari koje , mehlah sambung  cite pasal ikan tongkol .Aku tahu ramai yang tak gemar ikan tongkol tapi  tak kisahlah Asalkan me and family happy dan suka dengan sambal   ikan tongkol  ni ..... cukuplah ye dak.
Ikan tongkol  sekilo RM10 dan ikan kembung harganya tak ingat pulak , aku beli kat kedai Acheh  area rumah aku. Jangan heran sangatlah  kengkawan ku semua , jika satu hari nanti ujud  pasaraya acheh yang besar dan tersergam indah  kat  sini.....

Pinggan plastik yang cantik menawan  hadiah beli mister potato, itu je aku nak bagitahu.da dadi dadu dada.
Timun judu ngan sambal belacan perghhhh sedap  laki lalu kat belakang pun tak perasan.
sambal belacan besa besa, bancuh ngan air asam jawa je
kari ikan tongkol, tinggal seciput pun nak tayangkan???.
 ikan tongkol goreng cili
Bahan-bahan
1)3 ekor ikan tongkol  bersize sederhana [Isi ikan dibersehkan dan dipotong sederhana besar secara menyerong]ketepikan bahagian kepala , simpan dalam esbok
2)15 tangkai cili kering[Gunting cili kering, rebus dan kisar  halus]
3)3 ulas bawang putih & 5 ulas bawang merah kecik [dikupas kulit, hiris, dan dikisar kering]
4)dua sudu besar sos tiram
5)1/3 (suku cawan) air asam jawa
6)Garam dan gula secukupnya
Cara menyediakannya 
1) Ikan digaram kunyit  kemudian goreng hingga garing
2)Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang kisar hingga naik wangi dan bawang bertukar kekuningan
3)Masukkan cili kisar , tumis hingga pecah minyak
4)Bila bahan tumis tadi dah garing atau pecah minyak , masukkan air asam jawa dan biarkan mendidih
5)Masukkan sos tiram, kacau sekejap
6)Masukkan garam dan gula secukupnya(agak agak je  buh garam tu sebab sos tiram dah masin)
7)Akhir sekali masukkan ikan goreng tadi dan  kacau sekejap dalam seminit , kemudian angkat


Adik suruh aku masukkan nasi putih dalam lebihan sambal yang  dalam kuali. Tung tang tung tang tung tang aku kacau ,siap,  adik, nah!!!!!! ambik nasi ni...........







Tarikh : 22 April 2014, Selasa
Lokasi : Rumahku syurgaku








Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )