Saturday, 27 July 2013

Juadah sahur dan buka puasa ; Langkah demi langkah membuat tepung pelita cara tradisional

Ye, aku mengaku yang aku peminat tegar  kuih muih tradisional  Melayu sampai ke hari ni,  lelagi  resepi dan pembuatannya  adalah resepi turun temurun. Tepung pelita adalah salah satu kuih muih tradisional feveret aku sejak zaman budak-budak lagi.Memang tidak dapat dinafikan di luar sana ramai peniaga yang bergiat cergas dalam penjualan tepung pelita bak kata yuyi "mak, ada peniaga yang hanya berniaga  tepung pelita je kat bazar Ramadhan.Takkan  tak boleh improve dari masa ke semasa,?"sambil menyuap sesudu tepung pelita air tangan aku : ) .Aku tersenyum bangga.ha ha ha.

Seboleh-bolehnya aku cuba kurangkan  membeli kuih muih dalam bulan puasa ni  ,orang kata tak banyak sikit dapat juga  mengelak dari  terus menambah dosa kering ye dak .

Oleh kerana ramai dalam rumah aku ni pengemar   tepung pelita jadi petang semalam aku mengerah tulang empat kerat sendiri membuat tepung pelita versi arwah mak .Tapi sebelum tu marilah kita beramai -ramai tengok juadah sahur kami.la la la la

Jeng jeng nasi lemak sambal terbaek lagiiiii.ce ce cepat ambik pen dan kertas salin resepi NASI LEMAK & SAMBAL TERBAEK 

ikan bilis goreng  dan hirisan timun mesti nak interframe

Sambal nasi lemak terbaek dari ladang
Nasi lemak yang gedik haruslah dilapik dengan daun pisang.
Hidangan sahur kami  semalam.Tetiba je anak aku tak mahu dirakam. "mak, ambik gambar tangan jelah".kuang ajarkan.


Jemput sahur


Okey masanya telah tiba.Setiap orang nak mengecapi tepung pelita yang sedap habis lenyap masuk ke mulut.Sila benggang........

TEPUNG PELITA(Anggaran 18-20kelongsong)

Sediakan kelonsong tepung pelita ke SINI
A-Bahan  lapisan bawah
1)250 ml Jus daun pandan(from asli  daun pandan)
2)1 cup gula pasir
3)3 tbsp tepung jagung

cara menyediakannya
1)Satukan semua bahan A
2))Kacau sebati hingga sedikit pekat dan berkilat di atas api yang sederhana
3)Angkat dan tuang ke dalam kelongsong anggaran 1/3 atau 2-3 tbsp .Biar sejuk.

Sementara tunggu bahan A sejuk, kita boleh  panaskan kukus dan  menyediakan lapisan atas.

Lapisan bawah tepung pelita

B-Bahan  lapisan atas
1)Tepung beras-1 cup
2)santan 350ml
3)garam secukup rasa

Cara menyediakannya
1)Satukan semua bahan B
2)Kacau sebati hingga sedikit pekat dan berkilat di atas api yang sederhana
3)Angkat dan tuang adunan B separuh penuh ke  dalam kelongsong
4)kukus hingga masak
Lapisan atas tepung pelita
 Lapisan bawah yang dah sejuk sedang menunggu untuk dituang lapisan atas
Tepung pelita yang sedang menunggu untuk dikukus

Tepung pelita yang dah bersedia untuk dijadikan sebagai juadah berbuka puasa
Tepung pelita versi arwah mak tercinta, lembut dingin manis dibawah dan  lembut lemak diatas.yummy selamat mencuba 



Tarikh : 26 Julai 2013, Jumaat
Lokasi : Rumah
Peristiwa : Juadah Berbuka & Bersahur










Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Facebook for female

facebook makcik suka masak

My bideo

My instagram

My instagram
skodeng jangan tak skodeng

Selamat datang