Monday 10 February 2014

edisi Arianna Rose : kek pisang CMG

Mesti ramai yang tak  sabar  menantikan  episod seterusnya dalam  Arianna Rose kan, he he he termasuklah aku?  Dengan siapa lagi  aku nak  berkongsi cite pasal Arianna rose kalau tak dengan korang semua . huk huk huk nasib baiklah yuyi  beli tv extra letak dalam bilik rumah aku, kalau tak jangan haraplah  aku dapat melayan arianna rose dalam keadaan  tenang. Menyampah !! setiap kali aku tengok drama melayu , suami aku mesti sound  "tulah awak suka sangat tengok cita yang tak membina otak.  "cite omputih kau tu membina otak sangat." aku jawab dalam hati . Tengok tu  macam manalah nak jadi isteri mithali, suami  tegur sikit  ,dah melenting.  The moral of the story dalam dunia realiti memang taklah kalau aku nak jatuh cinta dengan lelaki macam Harith & Tengku Adam  yang  mudah menangis especially menangis pasal "CINTA"

Berbalik pada tajuk entry ; jom buat kek pisang !!!

Takde angin takde ribut  tetiba je  suami aku bawak balik pisang pagi pagi buta.
Aku guna loyang empat segi 8 inchi ,kalau korang nak dapatkan kek  macam tinggi je macam mantop je korang gunalah loyang yang kecik sikit.

BAHAN-BAHANNYA :-)
 Resepi aku cilok dari blog tiffin biru
1)200 gram tepung gandum*
2)1 camca teh soda bicarbonate*
3)1 camca teh baking powder*(*satukan dan ayak)
4)150 gram pisang
5)150 gram gula kastor
6)Secubit garam (mat tambah)
7)3 biji telur gred A
8)120 gram minyak sayur (mat guna minyak jagung)
9)1 camca besar ovallate
10)Beberapa titik esen pisang (optional)
11)1 tbsp fresh milk(aku tambah)
Chocolate rice sebagai hiasan
hirisan pisang(aku tambah)
CARA MEMBUATNYA :-)

1)Panaskan oven pada suhu 170C, sediakan loaf pan berukuran 7 inci x 3 inci (2 biji), sapu dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak (anda boleh juga guna tin bulat 8 inci atau tin 4 segi 8 inci). Ketepikan.
2)Lecek pisang, gula, garam dan ovallate hingga semua bergaul dan sebati. Masukkan telur, kacau hingga rata. Tambah tepung yang telah diayak, minyak jagung dan esen pisang (jika guna). Gaul hingga sebati. Kalau anda nak masukkan sedikit coklat rice juga boleh, tapi mat cuma tabur atas kek saja.
3)Tuang dalam tin kek dan bakar 40 minit atau hingga masak bergantung pada oven masing2. Keluarkan kek dari tin, biar sejuk atas jaringan dan boleh hidang.

kek pisang
Tak de kerja cari kerja, saper nak makan kek pisang ni? keith foo juga yang kena makan ohhh I mean  suami aku. Keith foo kan mixed chinese & indian samalah macam suami aku. muntahhh





Tarikh : 8 February 2014, Sabtu
Lokasi : Rumahku syurgaku







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )