Thursday 30 May 2013

Epilog Cinta Khirana cum Mencari jalan ke syurga ;tetiba je I love Tasha Shilla

Tak kenal maka tak cinta , itu pepatah yang boleh aku ungkapkan selepas pertama kali melihat lakonan Tasha Shilla dalam Samarinda terbaru    Epilog Cinta Khirana. Ekceli samarinda ni diadaptasi dari novel mencari jalan ke syurga penulis Hasliza Ismail , mungkin mencari jalan ke syurga tak berapa sesuai  dijadi tajuk cerita  untuk mengisi slot samarinda itu sebabnya ditukar  tajuk kepada  Epilog Cinta Khirana tapi  kalau cerita tu untuk mengisi  slot zehra mungkin tajuk asal novel akan dikekalkan kot. Sikit punya tinggi imiginasi aku ni. Kalau tak silap aku  samarinda ni bermula pada 28 May 2013 bersiaran  selama sejam dari pukul 10-11malam  setiap selasa hingga khamis. Tanjat, macam mana aku boleh ingat  tarikh dan waktu  siaran samarinda ni . Suami pun tanjat , awal  pagi lagi  dia tanya  apa cerita yang buat aku ralit depan tv malam tadi . Macam manalah dia tak tanjat, selama ni dia konker remote control  tv dengan tv, alih alih malam tadi aku pulak minta izin nak konker  tv dengan remote tv sekali  dalam sejam dari pukul 10 sampai 11. Wajib mention Remote control sekali, bukan apa ditakuti tengah aku syok melayan epilog cinta khirana ada pulak tangan gatal  lain yang akan  menukar chanel setiap kali waktu siaran iklan . Makcik tempe  agak marah dengan tindakan tangan yang bertanggungjawab itu. : )

Suami aku kenal sangat dengan perangai aku.  Aku jenis orang yang  susah nak melekat depan tv kecuali masa siaran berita pukul 8 malam. Suami pun  tahu aku jarang layan drama melayu tu sebabnya dia sibuk nak tahu aku tengok cerita apa malam tadi. Tak tahu nak cakap apa, aku senyum dengan pertanyaan suami. Aku syak aku suka tengok drama yang penuh  konflik , tragik atau  drama/filem yang berat dan bersahaja.Pada pemerhatian aku  sekarang ni musim produser drama/filem adaptasi  novel cinta melayu  ke drama/filem  , pada pendapat aku yang pernah menjadi pembaca novel tegar  sebelum ni , tak semua novel sesuai diadaptasi sebagai drama atau filem terutama novel yang jalan ceritanya sangat tak logik  , sangat klise  atau  novel yang membawa pembaca berkhayal menjadi puteri raja hingga singki kat rumah penuh dengan pinggang mangkuk  bertimbun  tidak berbasuh , baju kerja suami tak disediakan , habis tu kata puteri raja tak pun anak orang kaya, dah tentu-tentu tunggu bibik yang buat semua tu.  Okey , jangan lupa menonton   Epilog cinta Khirana  malam ni 10 malam TV3, lakonan mantap Tasha shilla dan Nazim Othman, ..amboi kemain lagi mak suruh mengaji malas...........tengok  samarinda laju je.
                                                                             Tasha Shilla
Nazim Othman




Sinopsis Epilog Cinta Khirana


Pada 2 tahun lepas, sebuah kemalangan jalan raya telah meragut nyawa Dato’ Shamsul Ariffin. Khirana yang turut bersama dengannya cedera parah dan koma selama 2 tahun. Selepas dia sedar dari koma, dia telah hilang ingatannya. Kini, dia mulakan kehidupan baru dan bekerja di sebuah butik.
Shahrul Azwan dan Sharqir Ikhwan, adik kepada arwah Dato’ Shamsul Ariffin terkejut apabila terserempak dengan Khirana yang terselamat daripada kemalangan maut itu. Shahrul Azwan telah mempergunakan Eugene untuk menyakiti hati Khirana. Shahrul Azwan yang memerhatikan tingkah laku Khirana berasa pelik dengan personaliti Khirana yang jauh berbeza dengan apa yang dia bayangkan. Dia menganggap bahawa Khirana hanya berpura-pura dan merahsiakan sikapnya yang sebenar.
Justeru, Shahrul Azwan telah memasang perangkap untuk membawa Khirana ke sebuah hotel. Di sana, dia cuba merogol Khirana tetapi hanya mahu menakutkannya. Shahrul Azwan tersentak dengan tindakan Khirana yang berdoa meminta pertolongan Tuhan. Malu dengan perbuatannya, dia bergegas keluar meninggalkan Khirana menangis sendirian di bilik hotel.
Pada masa yang sama, kesihatan isteri kepada arwah Dato’ Shamsul Ariffin, Zulaikha semakin merosot. Sebenarnya Zulaikha masih hidup dalam dunia khayalannya dan menganggap suaminya masih ada di sisinya. Dia berpura-pura untuk menjadi normal apabila bersama keluarga tetapi apabila dia bersendirian, dia mula menunjukkan gangguan emosi yang tidak menentu.
Suatu hari, Khirana telah menggunakan jalan pintas ke perhentian bas sewaktu pulang lewat dari kerja. Tanpa diduga, dia dihalang oleh tiga lelaki yang sedang menunggunya. Tiba-tiba, Shahrul Azwan muncul bersama motosikal berkuasa tingginya telah merempuh ketiga-tiga lelaki tersebut. Khirana mula keliru dengan niat sebenar lelaki itu. Kadang-kala dia muncul semata-mata untuk menyakiti hatinya dan hari ini pula dia telah menyelamatkan dia.
Khirana mula merasakan ada sesuatu tentang sejarah silamnya yang mengundang pelbagai persoalan. Dia mendesak Ros Azura dan Rozanna untuk menceritakan kisah silamnya dan apakah hubungannya dengan Datuk Shamsul Ariffin yang pernah disebut oleh Shahrul Azwan. Rozanna dengan tidak sengaja telah membuka kisah silam dirinya yang tidak seindah yang disangkakannya. Khirana merupakan bekas model yang sanggup melakukan apa saja demi wang, malah dia juga seorang pemabuk dan penggoda. Yang paling mengejutkannya, Dato’ Shamsul Ariffin terkorban dalam kemalangan dua tahun lepas. Sejauh mana hubungannya dengan Dato’ Shamsul masih menjadi rahsia.
Shahrul Azwan mempersoalkan adiknya, Sharqir Ikhwan tentang wang syarikat yang lesap dan menuduh adiknya yang bertanggungjawab. Sharqir Ikhwan tegas menafikannya. Malah Sharqir Ikhwan juga mengingatkan Shahrul Azwan agar tidak lupa pada dendamnya terhadap Khirana. Sharqir Ikhwan mengaku telah memulakan langkahnya untuk ke arah itu. Shahrul Azwan sudah mengesyaki kejadian Khirana diganggu tempoh hari adalah perbuatan adiknya sendiri.
Khirana bersemuka dengan Shahrul Azwan untuk menyelesaikan persoalan di antara mereka. Dia mengaku bahawa kemungkinan besar dia memang mengenali arwah abangnya namun dia sendiri tidak tahu sejauh mana hubungan tersebut selagi ingatannya tidak kembali. Shahrul Azwan ingin bersikap adil. Dia menawarkan dirinya untuk membantu Khirana merawat penyakitnya sehingga pulih. Khirana tidak ada pilihan lain selain menerima tawaran tersebut demi untuk membersihkan namanya. Apakah kebenaran akhirnya akan terbongkar?




Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )