Wednesday 2 July 2014

Tempoyak cara arwah ayah : Rezeki Ramadhan 2014


Alhamdullilah, Syukur kepada  Allah SWT , pucuk dicita ulam mendatang, sebenarnya dah lama dah aku mengidam  durian tak sangka pulak  sehari sebelum ramadhan dapat merasa makan durian.


Suami tanjat, dalam telefon kawan dia bagitau durian yang dia nak bagi durian tak berapa nak elok ,pecah tapi bila dah bawak balik ke rumah suami aku check banyak yang elok,cuma  2,3 biji je tak elok.

Kawan suami bagi jambu siap dengan serbuk asam boi sekali
Kalau bukan suami aku, saper lagi yang  boleh diharap untuk mengopek doryan ???
Ceh ceh wah adik senyum sampai ke telinga dapat makan durian
Resepi tempoyak cara arwah ayah
Bahan-bahan
1)Durian
2)gula
3)garam
4)sudu dan garpu
5)Sebuah bekas  yang berseh dan kering

Cara menyediakan
1)Asingkan isi durian daripada biji mengunakan sudu dan garpu tak pun pisau[elakkan pengunaan tangan]
2)Masukkan  isi durian , sedikit garam dan gula didalam sebuah bekas[gaul rata]
3)Simpan isi durian yang telah digaul gula  dengan garam tadi di dalam bekas betutup di dalam  freezer
Done, tempoyak cara arwah ayah

Sedia untuk disimpan dalam freezer










Tarikh : 28 June 2014, Sabtu
Lokasi : Rumahku Syurgaku








Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )