Thursday 22 May 2014

Resepi kek gula hangus aka kek sarang lebah Zalin Zalina yang ohsemmmm ; Koleksi kek kegemaran keluarga

Tak sia-sia aku bersengkang mata malam tadi  menyiapkan  kek gula hangus, syukur Alhamdulillah setelah sekian lama mencuba akhirnya menjadi juga .Terima kasih kepada  Zalin Zalina kerana sudi share resepi kek gula hangus yang ohsemmm.

Kalau nak dapat  kek gula hangus yang lebih ohsemm peraplah adunannya  dalam sejam dua,he he he aku perap 20 minit je, boleh gitu

Resepi Kek Gula Hangus Zalin Zalina - 1 loyang lubang tengah(Aku tak de loyang lubang tengah aku guna loyang besa je)Aku buat dua adunan
Bahan-bahan
200gm gula
200ml air
20gm margerin
120gm tepung gandum
2sudu kecik bikabonat
1 cawan susu pekat
4 biji telur
Cara-caranya :-
1. Gula dihanguskan. Bila semua dah cair, kecikkan api, baru dimasukkan air
2.Air dah sebati dengan gula, baru masukkan margerin. 
3. Sejukkan air gula hangus.
4.Ayak tepung gandum dan bikarbonat kemudian tepung gandum tadi  digaulkan  menggunakan whisk di dalam sebuah bekas. 
5.Blend telur lebih kurang 2 minit...(kalau kaler dah putih tu maknanya ok la tu..)
6.Masukkan susu pekat. Blend lagi.
7.Masukkan telur dan susu pekat yang dah blend tu dalam bekas berisi tepung, pastu masukkan air gula hangus, kemudian kacau guna whisk.
8. Blend semua adunan.
9. Lenserkan margerin pada loyang. Tuangkan adunan yang dah diblend. Bakar selama 45 minit pada suhu 180 darjah celcius 

Loyang pertama, habis dikerjakan somi dengan adik 
Loyang kedua besar sikit : )


cer teka jejari gebus saperkah itu???? ye!!!! betul  itu jejari adik
















Tarikh : 22 May 2014, Khamis
Lokasi : Rumahku Syurgaku


















Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )