4 sept 2026 Assalammualaikum semua. Moga sihat-sihat belaka ya.
Sebenarnya makcik tak rancang apa-apa pun, makcik kan random, kalau rasa nak berjalan pegi je. Hari sabtu bagitau menantu , makcik nak gi Melaka, ajak dia sekali.Malam minggu tu makcik book hotel . Pagi Senin tu makcik terus gerak pergi ambil anak ngan menantu dekat rumah mereka di PJ.
Dalam perjalanan ke Melaka , singgah dekat dua R&R. Berhenti kejap nak regangkan kaki, gi toilet, ngan beli jajan sikit buat kunyah-kunyah dalam kereta. Sambil bersembang sambil mengunyah, tak sedar dah sampai Melaka.
Kami sampai Melaka betul-betul waktu tengah hari. Memandangkan belum masa nak check-in hotel, perut masing-masing pun dah mula berbunyi. Makcik terus suruh Daus Google tempat makan yang menarik dekat area Melaka ni.
Penangan cuti panjang, Banyak tempat makan yang penuh. Mula-mula tu makcik ada call asam pedas Pak Man, tapi dorang cakap kedai penuh sangat. Jadi kami cancel lah nak pergi sana. Makcik gi Restoran Nyonya , dorang cakap kena tunggu 30 minit. Sejujurnya, makcik memang jenis yang tak suka beratur panjang ngan menunggu lama semata-mata nak makan. Tambah pula perut dah lapar, cuaca kat luar pun panas terik. Rasa macam nak putus asa pun ada masa tu sebab rata-rata tempat memang kena menunggu lama.
Puaslah kami berpusing-pusing cari jalan keluar dari kawasan sesak tu sambil si Daus tak berhenti belek Google cari alternatif lain. Alih-alih, Daus jumpa satu kedai makan nama Tumis. Kami pun cubalah nasib pergi ke situ.
Oh ya, memandangkan kawasan ni tempat pelancong, parking kereta kat sini agak susah sikit. Mujurlah ada tempat parking berbayar yang berdekatan sangat ngan kedai makan ni. Walaupun kena bayar, tapi bagi makcik parking berbayar macam ni lagi selamat , Insyaallah
Makcik ni jenis yang tak cerewet makan, tapi tak tahu nape bila pandang siakap kengsom tu, makcik rasa sedih. Kalau rasa dia tak menepati rasa kengsom yang sebenar, memang automatik rasa sedih tu datang. Makcik pun pernah masak, dan dah pernah rasa banyak kedai yang jual kengsom sebelum ni. Jadi masa tu otak terus terfikir, dorang yang memasak ni tak pernah rasa kengsom ke sampai macam tu sekali dorang masak .
Sirap selasih
Anak, menantu
Udang sambal padu
Daging goreng air asam, Daus cakap sedap
Set ulam sambal belacan, mantap
Kengsom siakap, rasa kuah dia agak kurang umph, harap pihak kedai boleh improvekan lagi rasa kengsom ni bagi lebih padu.
Labu masak lemak cili Padi , untuk masak lemak labu tu, harap pihak kedai boleh improvekan lagi rasa dan perbaiki tekstur labu tu supaya tak dimasak terlalu lama sampai jadi lembik sangat.
- Suasana Kedai: ⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)
- Servis: ⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)
- Parking: ⭐⭐⭐ (3/5)
- Harga: ⭐⭐⭐⭐ (4/5)Terpulang pada kemampuan masing-masing, tak perlu nak compare. Standard kedai kawasan pelancongan.
- Rasa Makanan: ⭐⭐⭐.(3.5/5)
- Keputusan Akhir: Kena fikir dulu kalau nak pergi lagi!
📍 TUMIS Jonker Walk
60, Jalan Tokong,
Kampung Dua,
75200 Melaka.
60, Jalan Tokong,
Kampung Dua,
75200 Melaka.
Disclaimer / Penafian:
Rating ini dibuat secara jujur berdasarkan tekak dan citarasa peribadi makcik sendiri pada hari kejadian. Selera kita mungkin berbeza, jadi anda kenalah cuba sendiri ya!
Rating ini dibuat secara jujur berdasarkan tekak dan citarasa peribadi makcik sendiri pada hari kejadian. Selera kita mungkin berbeza, jadi anda kenalah cuba sendiri ya!



.jpeg)
.jpeg)



.jpeg)


.jpeg)
.jpeg)
No comments:
Post a Comment