Tuesday, 1 April 2014

Top 5 Bihun goreng kampung, resepi mudah ,sedap dan mantop ..............


Bihun goreng kampung, ko ado, tajuk harus mantop nyah,kalau tak  sendulah blog aku ni. Saperlah aku ni  kennn ,hanya   blogger picisan  yang tak fofular dan  tak terkejar-kejar nak jadi  fofular cuma nak kejar pendapatan melalui   Nuffnang .Aku tak nak tamak dapat dalam  RM1000 sebulan pun jadilah....cehh wahhh *tangan kat dada dalam mata ada  RM* , Tapi dalam sibuk sibuk  mengejar  RM, InsyaAllah aku tak akan  sesekali lupa tujuan asal aku  berblog. Puiii makcik, tak habis habis cite pasal Nuffnang mesti korang muntahkan.Jom kita cite  pasal bihun goreng kampung

Resepi bihun goreng kampung ko ado


Bahan-bahan
1)Sebungkus bihun[direndam hingga kembang]
2)Sengenggam udang kering[dicuci berseh dan ditoskan airnya, kemudian  dikisar kering]
3) Sengenggam taugeh[dicuci berseh dan dituskan]
4)4 tangkai daun kucai[dipotong sederhana halus]
5)4 tangkai sawi[dicuci berseh dan disiang]
6)15 tangkai cili kering[dikisar basah]
7)4 ulas bawang merah dan 3 ulas bawang putih[dikisar kering]
8)1 sudu besar gula ,garam dan serbuk perasa secukupnya
 Cara-cara menyediakannya
1)Panaskan  minyak  dalam kuali.Masukkan  bawang kisar , tumis  hingga wangi dan agak garing
2)Masukkan udang kering kisar diikuti dengan cili kisar, tumis hingga pecah minyak
3)Masukkan 1 sudu besar gula, garam secukupnya dan  sawi[kacau sekejap]
4)Masukkan bihun yang dah ditoskan airnya , goreng sehingga keluar aroma wangi
5)Masukkan daun kucai dan taugeh, kaup balik sekejap dan terus tutup api.
6)Akhir sekali perasakan dengan serbuk perasa, kacau sekata.Tutup api

Goreng guna api sederhana dan sentiasalah dikacau ya

Jemput makan semua ,  jangan malu malu ye. Cuba jangan tak cuba , rugi kalau tak cuba , sedap nok.













Tarikh : 30 March 2014, Ahad
Lokasi : Rumahku syurgaku











Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Facebook for female

facebook makcik suka masak

My bideo

My instagram

My instagram
skodeng jangan tak skodeng

Selamat datang