Sunday, 12 October 2014

Cara mudah buat nasi goreng kampung dengan sos ikan Puteri

Salam Ahad,


Semalam , aku terjaga awal pagi . Bangun je  perut terasa lapar .Entah kenapa sejak kebelakangan ni perut aku cepat je lapar dan cepat  kembung terutama selepas mengambil makanan yang berasaskan tepung . Risau jugak bila difikirkan pasal  perut aku ni. Tapi ,kalau terlebih fikir pun tak elok juga kan. Takut terlebih fikir nanti penyakit lain pulak yang datang. Nauzubillahiminzalik. Tak pelah ,selagi boleh makan, kita makan je lah ye dak . Esok lusa tak boleh makan duduklah  diam -diam di sana. Cakap pasal tak boleh makan ni  boleh hilang semangat dibuatnya Haish bab semangat ni jangan dibuat main .Kus semangat, pagi lagi dah lapar nasi. Ketung ketang ketung ketang,mai sepingan nasi goreng kampung.

First time beli sos ikan jenama puteri

Bahan-bahan 
1)6 cawan nasi sejuk[Gaul sekata  nasi dengan garam secukupnya]
2)5 ulas bawang merah & 4 ulas bawang putih [dikisar kering] kuantiti bawang merah bergantung pada sizenya jugak .Sekiranya bawang merah korang bersize kecil macam bawang merah aku ni ,korang tambahlah kuantitinya.
3)15 tangkai cili api [dikisar kering]kalau tak suka  pedas boleh kurangkan cili api
4)Segenggam ikan bilis[basuh, tuskan airnya]
5)1 ikat sawi[dicuci berseh dan disiang]
6)4 bji telur
7)1/2 sudu besar sos ikan
8)gserbuk perasa secukupnya jika suka
Cara menyediakannya
1)Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang kisar hingga naik bau
2)Tumis cili api kisar hingga pecah minyak. Selepas tu masukkan ikan bilis.Kacau sekejap
3)Pecahkan telur, kacau hingga garing.
Masa menumis guna api sederhana dan sentiasalah dikacau ya
4)Masukkan sawi, kacau hingga sedikit layu kemudian masukkan  nasi sejuk yang telah diderai, gaul sekata.Masukkan sos ikan, goreng nasi hingga keluar aroma harum nasi goreng kampung awesome ko ado. Masa mengoreng guna api besar ye kengkawangku semua. *mata pejam tangan pegang sudip*
5)Sebelum angkat bubuh sedikit serbuk perasa ,pandai -pandailah stabilkan rasa ye
Nampak tak disitu betapa garingnya telur dan bahan tumisan yang lain.


Sedapnya sawi bila campur dalam nasi goreng kampung . Mungkin tak semua jenis sawi  sedap. Aku guna ni sawi cameron ,beli kat Tesco .


Aku ni,kalau bab presentation memang selalu  hancur












Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Facebook for female

facebook makcik suka masak

My bideo

My instagram

My instagram
skodeng jangan tak skodeng

Selamat datang