Thursday, 28 February 2013

Resepi simple mudah sesuai untuk ibu bekerja ; sepupu ayam mengcongkam-part II


Gigih lagi aku menyediakan juadah untuk makan malam dalam minggu ni. Aku rasa kegigihan ini harus diteruskan sehingga ke minggu hadapan , InsyaAllah kalau tak de aral melintang : )Gigih tu memang gigih , cuma kadang -kadang aku mengalami situasi dimana tak tahu nak masak apa. Nasib baiklah minggu ni aku belum menghadapi situasi-situasi macam  tu. Buat sementara waktu, ini saje yang mampu aku sajikan kat korang semua "ayam mengcongkam jiwa raga"*sesuka hati makpak aku je kan* . Selepas ayam mengcongkam mendapat sambutan pembaca blog ni,selepas lama menyepi  kini aku kembali pulak dengan ayam mengcongkam jiwa raga sepupu kepada  ayam mengcongkam. Nama dekat-dekat sama tak pe kan






Cara menyediakan ayam mencongkam jiwa raga

Ayam separuh bahagian dipotong dan dicuci berseh. Gaulkan sehingga  sekata  ayam bersama dua sudu besar rempah kari  kemudian gaulkan dengan seasoning,improves the taste(terpulang pada citarasa masing -masing , kalau tak letak pun boleh).Bila semua bahan dah bergaul mesra, gaulkan pulak ayam  tadi dengan dua sudu besar sos tiram dan 6 ulas bawang putih yang telah dicincang sederhana halus.Perap selama 20 minit. Gaulkan  tepung jagung/ubi pada ayam terlebih dahulu sebelum digoreng.
Goreng dalam minyak yang banyak dan panas-kalau boleh guna api sederhana, bila dah agak garing baru kuatkan semula api untuk kegaringan yang sekata
Jeng jeng jeng  Ayam goreng  mengcongkam jiwa raga 1
Ayam goreng  mengcongkam jiwa raga 2
 Kailan Hong Kong  goreng bawang putih dan sos tiram
Bak kata kak limah "buat panas -panas mulut" hirisan cili padi dan  hirisan bawang besar dicampurkan ke dalam kicap kipas udang lemak manis  lagi sedap kalau dapat diperahkan dengan sedikit limau nipis.


"mak!!!, cepatlah, Firdaus dah lapar ni."  "hey !! ko sabar boleh tak? mak tengah penat ni." gila ganaskan aku.



Cukup setakat ni saje untuk hari ni............cau cin cau









Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Resepi simple mudah sesuai untuk ibu bekerja -part I



Aku sendiri  rasa terkagum dengan diri sendiri,  dalam waktu-waktu  hari bekerja   aku gigih  menyediakan juadah makan malam biarpun aku tahu yang makannya hanya 3 mulut . Tak pe, tengah berkobar-kobar semangat nak masak  kita kena lupakan perkara yang boleh menganggu konsentrasi kita nak memasak ye dak. Hakikatnya , sesedap-sedap makan makanan luar kalau setiap hari makan pun jemu juge .Aku dah jemu aku dah bosan. Bukan tak nak masak bukan malas Cuma   waktu-waktu hari berkerja  aku   sampai rumah pun nak dekat maghrib , Firdaus pun sebelum balik rumah  dah siap  makan kat rumah pengasuh  dan suami pulak lambat balik kerja itu yang membuatkan  semangat aku nak memasak tu kureng sikit.Malam tadi aku masak simple je , aku goring ikan selar dalam 5 ekor, buat sambal belacan cair dengan sup fishball + kalian hongkong. Aku ingatkan aku sorang je makan , dekat nak pukul  9 Firdaus bagitau dia lapar.Terkejut  juge aku dengar bila  dia kata  lapar  tapi tak pelah budak tengah berselera nak makan, layan jelah.


Ikan selar disiang dan dicuci berseh kemudian digaul dengan  garam dan secubit kecil serbuk  perasa dan  diikuti dengan  sedikit rempah kari.Bila ikan dah bergaul mesra bolehlah gaul sekata  ikan tadi dengan 2 atau 3 sudu besar  tepung jagung  . Perap dalam 15 minit kemudian bolehlah digoreng dalam minyak panas.

Sambal belacan cair
Sepaket fishball-basuh dan belah dua
Lebih kurang 1/2 paket kailan hongkong-disiang , dicuci  berseh dan dituskan
Bahan-bahannya

1)sepaket fishball-dibilas ngan sedikit air dan dibelah dua

2)1/2 paket atau 1 paket kalian hongkong-disiang , dicuci berseh  dan dituskan

3)4 ulas bawang merah –dihiris

4)4 ulas bawang putih –dihiris

5)1 kiub  pati ikan bilis knors

6)Sedikit garam-Sesiapa yang suka sup sedikit masin boleh tambah sedikit garam


Cara-cara menyediakannya

1)Tumis hirisan bawang merah dan bawang putih dalam sedikit minyak panas  hingga naik bau  dan layu-guna api sederhana

2)Masukkan kiub pati ikan bilis knors-kacau sekejap

3)Masukkan 600 ml -1000ml air-biar agak mendidih

4)Masukkan Fish ball

5)Masukkan kalian hongkong-biar mendidih sekejap

6)Tutup dan sedia dihidang


Abaikan budak yang sentiasa happy bila dapat makan nasi   dengan sayur terutama kalian hongkong, sawi cina   lebih lagi kalau digoreng dengan bawang putih








Setakat ni saje kemerepekan aku untuk  hari ini, jumpa lagi…………..







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Wednesday, 27 February 2013

salah satu bahan untuk membuat minyak wangi


Semalam  aku memang  tak larat nak pergi kerja. Aku demam, batuk dan  rasa bisa tulang temulang . Kalau ikutkan hati  dan badan yang lemah aku memang tak larat  nak pergi klinik Rasa nak baring dan pejam mata je..Lagi pun aku bukan  orang yang suka makan ubat, aku pergi klinik tujuan sebenarnya nak ambik MC je. Aku bangun awal pagi , lepas siapkan Firdaus ke sekolah aku ingatkan nak pergi klinik tapi badan pulak tak larat, akhirnya aku tunggu Firdaus balik sekolah baru pergi klinik. Dah tahu tak larat aku pulak tabur janji manis nak bawak Firdaus  naik komuter pergi subang Parade.Lepas aku setel kat klinik dia pun tuntut janji,  apa lagi aku mengelabah puyuh , aku pujuk dia baik-baik. Aku bagitahu dia aku tak larat nanti bila aku dah sihat  aku janji bawak dia naik komuter pergi Subang Parade. Ha ha ha ,budak-budak biasalah tu memang cepat merajuk kita kenalah pandai-pandai pujuk dia.

Merajuk membawa diri. Masa ni cuaca sangat panas , itu yang sampai  terpejam mata dia




 tengah panas pun gigih nak petik bunga yang entah apa-apa tu
 Mak , nilah bunga yang buat minyak wangi.Cuba mak cium , wangikan. Sungguh tinggi imiginasi budak ni sehingga tak terjangka difikiran kita.

Firdaus redho dan hanya mampu tersenyum   bila aku bagitahu  dia yang aku hanya larat bawak dia pergi pasaraya Giant  yang berdekatan  je. Selepas bawak Firdaus membeli sedikit jajan kudap-kudapan dimasa senggang, sedikit sayur dan sedikit buah anggur merah dan blueberry kudap-kudapan suami selepas makan dan masa menonton TV aku bawak dia balik rumah  naik komuter.

Bercakap pasal anggur ni, sejak kecil lagi  suami aku minat sangat makan anggur. Katanya zaman dia kecik susah ,jarang dapat beli anggur.Sekarang dah kerja barulah merasa beli anggur *bajet anggur sama dengan harga emas*  Suami aku  dengan anggur hitam dan anggur merah  memang tidak dapat dipisahkan.Aku memang menyokong kuat  kalau suami dengan anak-anak hanya gemar makan buah anggur sebab sebagai ibu yang jenis pemalas nak mengemas rumah macam aku ni  memang berbesar hati  sangatlah sekiranya mereka gemarkan  buah-buahan jenis  yang tak payah nak kupas-kupas  kulit  dan buahnya  tidak  berair , tidak meleleh ,tidak  melekit-lekit  dan yang penting tidak mengotorkan rumah.*dasar pemalas*

Anggur kurang biji
blueberry


 Gedikkan cara Firdaus makan anggur



Sekian saje kemerepekkan untuk  hari ni, InsyaAllah kita akan  bertemu lagi esok




Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

kek butter cheese tabur ; tidak semestinya citarasa keluarga aku dengan orang lain sama



Citarasa  setiap orang berbeza  dalam memilih makanan terutama kek. Ada yang suka kek butter saje , ada yang suka kek coklat  ,ada yang suka kek cheese , ada yang suka kek chiffon atau kek   sponge atau  ada yang hanya suka kek beraising  saje.  Tepuk dada  tanya selera citarasa  anda, anda sendiri tentukan. Kwang kwang kwang. Kek cheese dan butter amat sesuai  dengan tekak aku.Kek coklat  aku tak berapa suka sangat.Suami aku pulak pengemar kek coklat tegar  tapi  kalau aku suap  kek  selain dari kek coklat  dia tak  hal Cuma dia tak suka kek yang terlebih rasa susu dengan butter. Anak -anak pulak tak berapa suka makan kek sponge atau chiffon terutama yuyi, dia kata rasa kek sponge dan kek chiffon macam kosong , tak padat macam  kek butter sebab tu setiap kali dia balik, aku merajinkan diri membakingkan untuk  dia kek  butter.   Hari minggu  hari tu sebelum  balik ke rumah  aku bekalkan  yuyi  kek  tabur  cheese yang aku buat sendiri . Oleh kerana yuyi tak suka kek sponge  atau chiffon  maka  kek  tabur cheese   ni   asasnya  aku mengunakan kek butter   yang selama ni orang  di luar  sana  mengunakan  kek chiffon atau sponge  .

Jom buat kek butter



Bahan -bahan  untuk butter kek ni simple je

1)250 gm tatura salted butter
2)150 gm castor sugar
3)sedikit essen vanilla
4)4 biji telur(suhu bilik)
5)220 gm  self raising flour
6)4 biji telur(suhu bilik)
7) dua sudu besar fresh milk




Cara menyediakannya

1)Pukul butter dengan gula castor sampai kembang dan gebu
2)Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus memukul hingga kembang
3)masukkan self raising flour sedikit demi sedikit sambil memukul  menguna mesin pemukul pada tahap 1
4)Akhir sekali masukkan fresh milk sdikit demi sedikit sambil memukul mengunakan mesin pemukul pada tahap 1
5)Rehatkan  adunan kek  dalam masa 20 minit
6)Bakar selama 40 minit dalam suku 180 darjah celcius 
7)Bila masak sejukkan kek sebelum di letakkan krim cheese dan ditabur parutan cheese




Cara membuat krim cheese

1)250 cream cheese
2)lebih kurang 1 cup susu pekat-aku kurangkan sikit susu pekat terpulang kepada citarasa masing-masing kalau yang suka manis boleh  lebihkan  susu pekat
putar hingga sekata


3) Kraft cheddar cheese-250gm -untuk diparut

Sapukan krim cheese disekeliling kek atau  dilapisan tengah (bagi yang membelah kepada dua atau tiga bahagian kek itu)  kemudian tabur cheddar cheese yang sdudah diparut. 



 kek butter satu bekas untuk yuyi bawak balik ke rumahnya dan satu bekas lagi untuk suami  dengan Firdaus
Oleh kerana anak aku bukan pemakan tegar cheese jadi aku hanya kan cheese di atas permukaan kek saje.
Abaikan muka model yang macam terpaksa itu, yang penting dia suka kek butter cheese tabur yang aku buat


Cukup setakat ni saje, jumpa lagi dilain hari dan waktu............




Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Selamat datang