Friday, 29 July 2016

sardin pun sardin lah


Sardin goreng cili pedas kebabom

Sejak dari beli nasi lauk kari ikan senangin sekor dengan  air kosong   kantin tempat kerja  tekan  RM5,  cik ina dah jarang beli kat kantin. Dah alang alang cik ina masak pagi kan, cik ina  bawak sekali  bekal  ke tempat kerja . Cik ina nak cerita tu je . Boleh???

Monday, 18 July 2016

Puding roti mudah cara cik ina do do cheng


Salam syawal 1437 H 2016.....


12 syawal sudah, baru terkial -kial nak update blog kan. Kepada saudara mara, ada saudara mara ke? hurmmm sahabat handai , rakan blogger semua cik ina mengucapkan selamat  hari raya aidilfitri , cik ina minta maaf  kalau ada salah silap terkasar bahasa selama kita kenal di alam realiti mahu pun di alam maya.kosong kosong ya.

Hurmmm lately ni cik ina bizi sungguh sampaikan nak update blog pun takde masa. Entah apa yang dibizikan pun cik ina tak tahu. Nak kata bizi ngan anak, anak semua dah besau besau. Nak kata bizi kat tempat keja, tipu sangatlah kan. Nak kat bizi layan laki, memang tak ahhh. Kalau korang terperasan semenjak berinstagram cik ina mulai jarang update blog kan.Harap harap selepas ni cik ina semakin rajin ke sini. Banyak sungguh entry yang tengah  queue dalam draft untuk  di publish. Sekarang ni bulan syawal, takpe kan kalau cik ina update entry bulan ramadhan. Pelan pelan kayuh,  dalam hidup ni kita harus berani  menerima penderitaan dan kesusahan tapi biarlah bertempat. Sengaja  menempah penderitaan dan kesusahan, tu bengap bin bahalol  namanya . Allah SWT bagi akal guna bukan letak kat lutut nok. Lari tajuk sudah. Okepylah nak update resepi puding roti  feveret sibusyuk masyam cik ina. Bulan puasa hari tu sempat buat sekali je  insyaallah ada masa nak buat lagi .



Resepi  puding roti[cik ina buat dalam remekin]
Bahan -bahan
8 keping roti putih [sapu butter pada bahagian depan dan belakang kemudian sekeping roti potong  kepada 6 kepingan  kecil]
1 cup whipping cream
1 cup fresh milk
4 biji telur
1/2 cup gula pasir
Sedikit essen vanilla
Sedikit serbuk kayu manis
Kismis secukupnya
Cara membuat
Sapu dalam ramekin dengan  butter.ketepikan
Satukan whipping cream & fresh milk dalam periuk . Panaskan atas dapur dengan api sederhana hingga kita nampak  buih kat tepi periuk.Tutup api ketepikan
Dalam bekas lain pukul telur ngan gula hingga sebati
Tuang susu panas perlahan -lahan ke dalam adunan telur sambil memukul. Masukkan secubit serbuk kayu manis dan sedikit essen vanilla .Kacau rata.
Susun kepingan roti berselang seli dengan kismis
Tuang adunan telur ke dalam ramekin hingga hampir penuh. Taburkan baki kismis diikuti sedikit  serbuk kayu manis & brown sugar yang telah disatukan.
Susun ramekin dalam dulang pembakar.Tuang air panas dalam dulang pembakar
Bakar  guna keadah steam bake pada suhu 170 c selama 40 minit  hingga permukaan puding roti perang keemasan.


Puding roti feveret sibusyuk masyam



Moist sungguh puding roti mak , tak sia sia nok mak  bakar guna keadah  steam bake .lalalala


Bulan ramadhan habis sudah  cik ina masih nak tunjuk  juadah berbuka puasa, tak salah kan.









Sekian terima kasih, panjang umur kita jumpa lagi Insyaallah.










Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Facebook for female

facebook makcik suka masak

My bideo

My instagram

My instagram
skodeng jangan tak skodeng

Selamat datang