Monday 1 February 2016

Ayam roasted lemon & herb & ayam rosemary simple dan sedap


Salam Isnin, sibuk sangat ke cik ina?

Lately ni, banyak sangat urusan dunia yang belum selesai sampai tak sempat nak update blog kesayangan cik ina. Tapi bila mengenangkan 2 hari lepas  baru cashoutkan earnings nuffnang terus hari ni  cik ina  bersemangat nak update blog untuk kumpul  balik earnings yang dah yilek tu.  Diam tak diam nok sepanjang cik ina berblogging ni dah masuk 7 kali cik ina cashoutkan earning nuffnang . Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT.

Berbalik kepada tajuk entri, ekceli lama dah nak update resepi ayam roasted  cik ina ni tapi tulah asyik tertangguh je. Ayam roasted cik ina ni sempoi je.  Resepinya bersepah , google je. Alah zaman sekarang ni zaman internet resepi dihujung jari lepas tu pandai-pandailah adjust resepi ikut logik akal dan  kesesuaian selera sendiri .yang penting "be yourself" tetibakan.ha ha ha ha


Dibawah ni antara bahan-bahan yang selalu cik ina guna untuk membuat ayam roasted lemon herb atau ayam rosemary
1.ayam[bahagian peha & kepak atau thigh]
2.lada hitam kisar kasar
3.minyak zaitun
4.fresh rosemary & rosemary kering
5.garam
6.brown sugar
7.lemon thyme
8.sage
9.rosemary
10.lemon black pepper seasoning
11.kentang Australia kuning & merah
12.carrot
13.capsicum merah
14.bawang putih parut
15.sos tiram[jarang letak]
16.bawang holand[jarang letak]
17)lemon
18)Aluminium foil


Pemarut yang sangat berjasa kepada tuannya


Ayam roasted cik ina versi malas, perap 30 minit terus masuk oven

1.gaul ayam  dengan garam,sos tiram, 2 tbsp brown sugar, bawang putih parut , lada hitam kasar, rosemary kering dan minyak zaitun secukupnya. Perap 30 minit.
2)potong carrot 2 cm, cucuk kentang dengan garfu kemudian gaul dengan sedikit garam, lada hitam dan rosemary kering dan minyak zaitun.ketepikan.


 Rupa ayam yang telah siap di grill selama 15 minit.Ayam rosemary versi rajin  sebab siap perap dan grill sebelum bakar dalam oven.

3)Grill ayam yang telah diperap supaya bahan perapan menyerap dalam ayam.
4)Susun ayam, kentang dan carrot di dalam tray pembakar. Taburkan sedikit fresh rosemary , sage dikuti dengan capsicum dan bawang holand. Again,tabur sedikit lada hitam kasar dan rosemary kering .Letak hirisan lemon diatasnya.Percikkan minyak zaitun sebelum dibakar.
5)Tutup tray pembakar dengan aluminium foil. Panaskan oven terlebih dahulu. Bakar dalam suhu 200 darjah selama 50 minit.


Tadaaaa siap ayam roasted rosemary  cik ina do do cheng, sedia untuk dimakan.








Sebelum mengundur diri seperti biasa cik ina tinggalkan tag line chef ammar  "masak dari hati , masak dengan iman" . Sekian terima kasih, panjang umur kita jumpa lagi insyaallah.
















Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )