Monday, 29 September 2014

resepi Apam tepung beras @ nasi, sedap lagi gebus

Salam Isnin,

Sepatutnya  3 hari lepas aku dah  publish entry  aku yang ni..tapi tak tahu kenapa aku rasa macam dah tak reti nak menaip ,aku taip, aku tekan backspace berulang kali. Tak boleh jadi ,hari aku kena publishkan jugak entry ni  sebelum  entry yang dah lama terperam dalam draft   semakin hari semakin bertambah. Entry yang aku nak update ni ,  tak menda sangat pun cuma cerita pasal aku buat apam tepung beras minggu lepas  Takpe lah kan janji ado.yang penting bukan cerita dalam kain.

Jika suka, boleh bahagikan  adunan apam kepada dua bahagian  untuk diwarnakan
RESEPI APAM TEPUNG BERAS AKA NASI
Bahan-bahannya
1 cawan nasi sejuk
1 1/2 cawan air
1 tsp yis mauripan
1 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir(kalau nak tak nak manis sangat, kurangkan gula sedikit je. Apam ni kalau tawar sangat pun tak sedap.
Cara-cara
1)Dalam satu bekas lain satukan  tepung beras , tepung gandum dan yis.*
2)Kisar nasi ngan 1 1/2 cawan air  sehingga  hancur. Setelah hancur, masuk gula dan kisar hingga sebati
3)Selepas itu kisar bersama bahan bertanda bintang hingga halus
4)Perap dalam bekas kedap udara selama 4 atau 5 jam.
5)Panaskan pengukus dan balut tutupnya dengan kain.Tuangkan adunan perapan dalam acuan. Kukus selama 15 hingga 20 minit dalam api yang besar.

Jika suka, boleh taburkan eno kaler biru dalam adunan perapan, kacau kemudian biarkan sekejap.


Aku guna acuan kuih lompang. Sapukan sedikit minyak pada acuan kuih lompang sebelum bancuhan apam dituang.
Apam Nasi Aka Apam tepung beras


Apam ni sedap dimakan ngan kelapa parut yang digaul ngan garam,tapi sebelum tu kelapa parut  hendaklah dikukus dulu sekejap.















Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Facebook for female

facebook makcik suka masak

My bideo

My instagram

My instagram
skodeng jangan tak skodeng

Selamat datang