Wednesday 13 August 2014

Tepung goreng ranggup zaman sekarang VS tepung goreng original dolu dolu

Salam Syawal.........................

Saper suka makan goreng pisang ???angkat tangan. Saper suka makan goreng pisang cicah sambal belacan?? Jangan ketawa ye..yang suka makan goreng pisang cicah sambal belacan tu akulah orangnya. Okeyy. Aku nak tanya  ni, korang kan, kalau goreng pisang ke keledek ke keladi ke korang prefer guna  tepung goreng ranggup ke atau tepung goreng original dolu dolu (tepung gandum plus tepung beras)? Kalau aku lah kan, aku prefer guna tepung goreng original dolu-dolu,  sebabnya
1) Aku tak berapa reti nak bancuh tepung goreng ranggup
2)Tak berapa suka serdak- serdak goreng pisang
3)Entahlah, aku rasa tepung goreng ranggup macam banyak serap minyak
Tapi apa apa pun tepuk dada tanya selera, semua tu terpulang pada selera masing-masing.Setiap orang selera berbeza -beza jadi  please lah  respect each other selera , barulah cool
*please respect omputih tahap A level aku *


 Aku dengan bangganya mengunakan tepung gandum bunga cempaka.Wahai blue key , cap sauh ampunkanku.

Berhati-hati memilih pisang. Pisang yang comel , berkulit halus mulus tidak semestinya  menjanjikan rasa pisang yang sedap manis dan lemak berkrim .Kadang-kadang  pisang yang tak berapa nak comel dan berjeragat tulah yang sedap tapi yang pasti sekarang ni, susah dah nak dapat pisang mentah especially pisang nangka.

 Bancuhan tepung goreng pisang original dolu dolu


Bahan -bahan
1)Tepung gandum
2)Tepung beras
3)Sedikit garam
4)Sedikit gula
5)air
Kuantiti tepung bergantung kepada kuantiti pisang
Cara menyediakannya
1)Satukan  kesemua bahan ke dalam satu bekas
2)Bancuh dengan air hingga mendapat kepekatan sesuai



Petang minggu tu kan hujan,perghh sedap gilerrr waktu hujan  makan goreng pisang.


















Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )