Sunday 19 January 2014

Nasi lemak nescafe 0 ; jom buat nasi lemak

Mata aku ni bukan kenal cuti  hujung minggu atau cuti umum, cukup je masa otomatik dah  terjaga. Pagi ni pukul 5 aku dah terjaga. Alang -alang bangun awal ni, aku terus masukkan kain baju kotor dalam washing machine. Sementara  menunggu kain baju dalam washing machine siap untuk dijemur, aku sempat buat nasi lemak. Motip;mak saje lah  nak bagitahu yang  mak dah ada washing machine otamatik. Kebetulan yuyi  beli washing machine baru jadi washing machine lama dia jadi hak mutlak mak. Washing machine dia tu tak lama mana pun, kalau tak silap aku baru ja pakai dua tahun.Haishhhh kat luar cuaca tengah panas baik aku pergi sidai kain baju.

Jom chekidaut my nasi lemak,beratus kali pun  buat nasi lemak aku  mesti nak tepek kat sini kan. Thank you my lovers, fans, haters & skodengs  blog makcik tempe tanpa uolls saper makcik tempe .I love uolls , because uolls my Nuffnang earnings mencecah RM500+++ campur gov tax ha ha ha ha

 hirisan timun
 telur rebus
 ikan bilis goreng wajib ada 
Bahan-bahan
1)3 cawan beras
2)Santan secukupnya
3)3 helai daun pandan[disimpul]
4)1/2 cm halia
5)Garam secukupnya
cara menyediakannya
1)Cuci beras sampai bersih
2)Campur santan , daun pandan, halia ke dalam beras .Perasakan dengan garam
3)Masak nasi seperti masak nasi biasa
 Sambal nasi lemak
Bahan-bahannya
1)segenggam Ikan bilis goreng
2)20 tangkai cili kering-[direndam dalam air panas dan dikisar kering]
3)asam jawa sebesar ibu jari-dibancuh dengan sedikit air
4)1 labu bawang besar[dihiris bulat-bulat]
4)7 ulas bawang merah kecik[dihiris dan dikisar sederhana halus mengunakan pengisar kering]
5)1/2 inchi belacan [kalau tak suka jangan letak]
6)Gula , garam dan secubit serbuk perasa
Cara menyediakannya 
1) Panaskan minyak, tumis bawang kisar hingga agak garing-guna api sederhana
2)Tumis cili kisar hingga pecah minyak-tumis agak lama-guna api sederhana
3)Masukkan belacan-tumis lagi
4)Masukkan air asam jawa-Pastikan guna  api perlahan dan sentiasa mengacau hingga sambal menjadi pekat
5) Masukkan lebih kurang dua sudu besar gula-kacau sekejap
6) Masukkan garam dan secubit perasa-seimbangkan rasa
7)Masukkan hirisan bawang besar-kacau sekata
8)Akhir sekali masukkan ikan bilis goreng-kacau sekejap, tutup api dan sedia untuk dihidang
Jemput makan nasi lemak.










Tarkh : 19 January 2014, Ahad
Lokasi : Rumah sendiri
Peristiwa : Sarapan pagi






Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )