Monday 12 August 2013

Restoran Bumbu Desa The Curve ; Kalau rindu katakan rindu??????

 Rasa macam dah terlalu lama aku tak update blog ni.  Kasihan kerana pulut santan binasa ,kerana  emosi dan fikiran aku terganggu dalam beberapa hari ni  blog yang menjadi sebahagian dari hidup aku  ni terabai macam tu saje . Pakkal lah  yuyi dah berulang kali  tanya kenapa aku dah lama tak update blog jadi aku cuba  buang pelbagai perasaan  yang  membelenggu diri ni bagi  mencari kekuatan agar  jari  jemari ini tidak kaku untuk menari di atas papan keyboard .  Bila lama tak update blog aku buntu, tak tahu dari mana nak mula . Sebelum memulakan cerita ,sempena Aidil Fitri yang mulia ini aku dengan rendah hati  menyusun sepuluh jari memohon ampun maaf  kepada semua umat Islam yang sudi berkunjung ke blog yang tak seberapa ini.

Raya aku sama saje macam raya orang lain cuma mungkin bezanya aku beraya tanpa kedua orang tua dan adik beradik tersayang . Aku  percaya  hidup tetap ada kegembiraan dicelah kesedihan syukur kepadamu ya  Allah SWT kerana masih memberi aku peluang untuk  meraikan satu syawal bersama suami dan anak-anak tersayang..Tapi disebalik kegembiraan aku ni tersimpan seribu simpati pada mak saudaraku  yang tak berapa jauh dimata. Jauh disudut hatinya masih merindui aku, kalau tak mana mungkin dia boleh tersalah hantar sms ke no hp aku. Ekceli aku tak pernah  simpan no hpnya apatah lagi menyimpan perasaan rindu sayang padanya. Maafkan aku mak saudara , aku dah penat dengan semua ni cuma aku nak kau tahu yang aku dah kuburkan semua kenangan kita.Aku cuba belajar untuk banyak mendengar  daripada bercakap.

Aku tinggalkan  seketika kenangan yang bisa merobek hati .Petang sabtu minggu lepas yuyi bawak aku  ke Ikea untuk membeli  rak simpan barang dapur. Kebetulan masa tu dah dekat waktu berbuka puasa  jadi yuyi ajak sekali berbuka kat Bumbu Desa The Curve
Sejujurnya kami tak berapa selesa  makan dikelilingi  oleh orang ramai  tapi nak buat macam mana   dah kesuntukan masa.
jus buah, buah apa aku dah lupa almaklumlah cite lama
Bumbu desa menghidangkan masakan sunda.  
potong stim ; motip aku order ikan patin???terong bumbu desa pedas memang terbaek 
Cerianya wajah???
Gula-gula hacks happy sokmo
Wajah yang sedang menunggu untuk berbuka puasa
Wajah-wajah yang sedang menunggu untuk berbuka puasa 
Firdaus cakap dia letih jadi ubat letih aku terpaksa  letak dia  dalam troly ikea

Dibawah ni juadah hari raya  2013 aku yang tidak seberapa.
Semacam tak percaya...malam  isnin tu  aku dengan yuyi dapat menyiapkan 8 botol  tart nenas
Menu tambahan gulai ayam kampung
Menu wajib ayam masak merah
Sejak kedua orang tua aku tak de  aku dah tak pernah masak rendang  daging lembu , aku  cuma masak rendang daging kambing. 
Kuah  kacang, kalau tak silap aku dah pernah bagi resepi kuah kacang aku sebelum ni .Kuah kacang ni simple je , Aku tumis kisaran(lengkuas,serai,halia,bawang putih, bawang merah dan kunyit) hingga garing.Kemudian aku tumis udang kering kisar sampai naik bau. Bila semuanya dah naik bau aku tumis cili kisar sampai pecah minyak .Lepas tu aku masukkan tomato puri bersama dengan air . Bila kuah dah mendidih baru aku masukkan kacang tanah kisar. Akhir sekali aku masukkan gula dan garam , aku  seimbang rasa masin dan manis.


Sebelum aku berundur diri aku nak  titipkan  serangkap pantun

Kalau ada sumur diladang
Boleh aku menumpang mandi
Kalau ada umur yang panjang
Boleh kita berjumpa lagi



Tarikh : 3-6 Aug 2013
Lokasi : Ikea Damansara ; Restoran Bumbu Desa The Curve
Peristiwa : Cuti Hari Raya 2013, Bulan Ramadhan 2013






Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )