Tuesday 30 July 2013

menu sahur paling simple dan mudah ; top 5 nasi goreng cina : )

Memandangkan  hari ni aku sahur bertiga  maka dah tentulah aku masak  juadah sahur yang simple je . Bila cakap pasal  lauk pauk atau juadah simple ni aku teringat pada seorang kawan ofis , Suatu hari dia tanya aku 
"akak  bawak bekal nasi lauk apa  hari ni?
Spontan aku jawab , "lauk simple je, tomyam dengan telur dadar."
"tu lauk simple akak kata,saya kalau simple tu  telur goreng je,"sambil kepala menjengah ke dalam bekas makanan aku
"oh ye ke, simple istilah akak pulak  lauk tomyam, pindang ikan , sup ayam , sardin goreng , nasi goreng,bihun atau mee goreng .Biasalah kan  ,lain padang lain belalang lain orang lain ragam ye dak?  

Bahan untuk membuat nasi goreng cina (anggaran 3 orang  makan)

1) semangkuk nasi sejuk
2)1 labu bawang holand -dihiris nipis
3)4 ulas bawang putih-dicincang 
4)Sekeping dada ayam-dihiris  kecil 
5)3 tangkai  sawi hongkong atau kobis cina-siang sayur, basuh dan tuskan
6)3 biji telur
7)minyak bijan
8)kicap cair 
9)black pepper & lada sulah  berperisa-aji shio 

Cara menyediakannya


1)Panaskan minyak(campurkan minyak dengan beberapa titis  minyak bijan)tumis hirisan bawang holand dan bawang putih cincang
2)masukkan isi ayam , kacau hingga separuh masak ketepikan ditepi kuali
3) Pecahkan telur-kacau hingga telur agak garing
4)masukkan sawi hongkong -kacau sekejap
5)Masukkan nasi sejuk-Gaul rata dan tekan nasi supaya tidak berketul-ketul
6)Masukkan  kicap cair diikuti dengan black pepper-pandai-pandailah seimbangkan rasa-kacau gunakan api kuat
7)bila nasi goreng dah mengeluarkan aroma  tutup api, angkat dan hidangkan

Kalau suka boleh layan nasi goreng cina  bersama kicap cili (Hirisan cili api plus kicap cair) 

Masa menumis guna api sederhana dan sentiasalah dikacau

Nasi goreng cina ,juadah sahur simple istilah aku 
Juadah  sampingan - chicken nugget Ramly







Tarikh : 30 July 2012,Selasa
Lokasi : rumah sendiri
Peristiwa : Juadah bersahur







Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak . 



Pengikut Tegar : )