Tuesday 21 May 2013

kek kopi yang besa besa je untuk minum petang


Sejak arwah mak dan adik beradik  dah tak de jarang aku buat minum petang.Teringat dulu masa mak dan  adik beradik aku  masih ada,waktu  petang pada setiap  hujung minggu  masing-masing  merengek-rengek minta dibuatkan lempeng kelapa cicah sambal ikan bilis  tak pun cekodok ikan bilis  untuk  minum petang. Aku ni  walau penat macam mana pun , jarang sekali menolak segala permintaan adik beradik. Sedih bila difikirkan balik sejujurnya aku rindu gelak tawa dorang tapi tak pelah sekurang-kurangnya ada juge  benda yang aku buat dapat  membahagiakan dorang.

Petang sabtu yang lepas tetiba je mode nak buat kek kopi  untuk  minum petang come back.Lebih kepada mood teringat orang yang dah tak de agaknya : (



Tulun abaikan rumahku yang  berkepau lampau tu. Anak terunaku yang  terpaksa memegang mesin pemutar kek bila maknya  bizi nak ambik gambar : ) 

Bahan-bahan untuk kek kopi besa besa 
1)250 gm butter scs
2)150-200 gm gula kastor
3)4 biji telur
4)200 gm self raising flour  

5)1/2 tsp double action baking powder
6)1 tbsp  susu ideal
7)1tbsp perasa kopi

Cara menyediakannya

1)Pukul butter dan  castor sugar  hingga kembang
2)Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga habis

3)Masukkan perasa kopi 
3)Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil memutar dengan kelajuan tahap 1

5)Masukkan susu ideal sambil memutar dengan kelajuan tahap 1
4)Kacau rata dan masukkan ke dalam acuan yang dah dilengser dengan sedikit butter.Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celcius selama 45 minit

kek kopi siap untuk dibakar
Bakar selama 45 minit pada suhu 180 darjah celcius
kek kopi yang dah siap dibakar
kek kopi besa besa ni sedap dimakan bersama  secawan nescafe panas








Date : 11 May 2013,Sabtu

Lokasi : rumah sendiri
Peristiwa :  Menu minum petang





Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

Pengikut Tegar : )