Thursday 20 December 2012

Dah lama mak esah tak ke dapur dan dah lama mak esah tak tepek resepi ; mak esah bukan ratu kebaya

Di rumah ni aku boleh dikira dengan jari berapa kali aku  masak sambal udang atau  sambal sotong .Bukannya orang dalam rumah ni  tidak berapa gemar dengan udang dan sotong  cuma aku saje yang jarang memasaknya mungkin sebab Firdaus dan yuyi ada alahan dengan dua spesis haiwan laut ni.Selalunya kalau dah teringin sangat nak makan sotong atau udang kita orang makan kat luar je. Udang dan sotong yang ada kat rumah  selalunya aku jadikan rencah untuk mengoreng mee atau nasi.

Sambal sotong dan juadah lain yang ada dalam gambar dibawah aku masak sebelum pegi majlis ke resepsi belah suami adik ipar . Sila jangan sepak aku ye,Kalau anda tak pasti aku pasti yang lagi lama  sesebuah cerita itu lagi  suka  orang sekeliling nak ambik tahu.ha ha ha ha statement tak boleh blahkan.

Resepi sambal sotong aku simple je. Resepi simple tak pe tapi masak tu  kena ada skill beb. Skill aku senang je bahan tumisan kena tumis agak lama, lepas tu bahan-bahan lain main lempar je.ha ha ha terbakokan dengar .Relaxlah jangan tersentap sangat nanti cepat tua.

Ada kemungkinan sambal stong aku ni mengunakan stong 1/2 kilo(tetiba je nak main loghat zizan)

1)20 tangkai cili  kering rendam  dengan air panas kemudian kisar cili  tadi  bersama 5 ulas bawang merah dan seketit belacan.(Seketit tu seerti dengan kecil sangat) Jangan terlebih belacan kang  sambal stong korang  terlebih rasa belacan , ko mampu.
2)bancuh sebesar ibu jari  asam jawa bersama dengan lebih kurang 200ml(sotong pantang dengan air, terlebih air kan sambal sotong korang jadi cair.
3)sotong dibersehkan , dibasuh dan dituskan
4)Hirisan sebiji bawang holand
4)gula, garam dan secubit kecil serbuk perasa

cara-cara membuatnya

1)Panaskan minyak kemudian tumis cili kisar yang dikisar bersama bawang dan belacan tadi  sehingga  pecah minyak, naik bau dan apa saje lah-guna api sederhana
2)Masukkan air asam jawa -biar  sambal agak mendidih-masih mengunakan api sederhana
3)Masukkan gula  dan garam- seimbangkan rasa gula garam dan asam.
4)Masukkan hirisan bawang besar -kacau sekejap
5)Masukkan sotong- Masak sotong hingga  sederhana masak-Gunakan api sedikit kuat
6)Sebelum angkat masukkan secubit kecil serbuk perasa. 

ikan selar goreng ; ikan goreng kali ni menampakkan yang  aku mengikut  tunjuk ajar ku siput sedut(arwah emak), buang pipi ikan, ridip kat ekor,ridip belah  kiri kanan ikan dan  kerat ekor  .mission complete
Sawi cina  yang menjadi feveret seisi family aku dah tentunya sawi cina  goreng bersama  bawang putih plus fish ball atau tahu ikan
bahan-bahan

1)dua ikat sawi cina- siang ,bersehkan, basuh  dan tuskan.
2)1/2 paket fishball-hiris nipis 
3)1/2 labu bawang putih -pecahkan dengan belakan pisau, kupas dan cincang sedikit
4)dua sudu besar sos tiram

Cara-cara membuatnya 

1)Tumis bawang putih cincang  hingga naik bau dan kekuningan dan kecoklatan pekat-guna api sederhana
2)tumis sekejap hirisan fishball
2)Masukkan sawi cina yang telah dituskan air.- kaup balik-guna api besar
3)masukkan sos tiram-kaup balik sekejap
4)tutup api , angkat dan sedia dihidang
sawi cina goreng bawang putih dan fishball ; Jangan cuba nak membezakan  gambar yang diambil mengunakan handphone dan kamera.Sinematografi Istanbul aku datang lagi indahlah : )



Sekian saje cerita aku buat masa ni............



Dari makcik yang tak marah  dengan orang pemalas  tapi  sekarang ni tengah marah dengan orang yang telah  menutup hampir 5 dan 6  bekas makanan Firdaus  selepas dibasuhnya sebelum bekas itu sempat kering . oh tidak makcik menyampahlahhhhhh bekas yang berlendir dan berminyak . Rasanya sunlight dapat membantu ke? Lagi satu kenapa orang suka sangat  nak pijak kepala orang tak de benda lain ke yang nak dipijak selain dari kepala orang?






Semua cerita diblog ini berkisar mengenai kehidupan peribadi aku , tidak ada kena mengena dengan orang lain kecuali aku dengan jelas menulis nama atau menyiarkan gambar sesiapa.Segala hasil tulisan di blog ini merupakan pandangan peribadi aku dan tidak mewakili mana-mana pihak .

No comments:

Pengikut Tegar : )